پس خیال دارید یک طراح تجربه کاربری (UX) شوید؟ شاید ندانید که باید از کجا شروع کنید. چه دانشجویی باشید که در فکر آینده است چه در میان راه طراحی خودتان و به دنیال فرصتی برای ایجاد تغییر هستید، فرآیند مشابهی پیش پای شماست. 
با اختصاص وقت و کار بیشتر می¬توانید تخصص خود را افزایش داده و شروع به انجام کارهای UX بیشتری بکنید. امروز به بررسی کارهای یک طراح UX در کنار نکته¬ها، ایده¬ها و پیشنهادات برای اینکه چگونه کارتان را برای تبدیل شدن به یک طراح UX آغاز کنید، خواهیم پرداخت. 

وظیفه¬ی یک طراح UX چیست؟

طراحی تجربه¬ کاربری یک بخش از طراحی وب و طراحی برنامه (app) است که تمرکز آن بر روی نحوه¬ی تعامل فرد با یک محصولی دیجیتال است. UX شامل همه¬چیز از چگونگی کلیک دکمه¬ها گرفته تا نحوه¬ی طراحی سایت به گونه¬ای که کاربر با محتوا در تعامل مستقیم باشد، است.
طراح¬های UX برای آژانس¬ها، کسب¬و¬کارهای کوچک و بزرگ که تمرکزشان بر روی محصولات دیجیتال، و همچنین برای خدشان به عنوان طراح¬های آزاد کار می¬کنند. یک روز عادی برای آنها ممکن است شامل ایده¬پردازی و کشیدن طرح¬های اولیه کاربران و الگوهای رفتاری، و راهنمایی یک مشتری به یک پروژه باشد. طراح¬های UX باید چشمی تیز بین برای طراحی بصری و ذهنی آماده برای فهم اینکه محصولات دیجیتال چگونه توسط کاربران واقعی استفاده می¬شوند، داشته باشند.

شروع و هرچه به دستتان می¬رسد بخوانید.

قدم اول در داشتن شغل UX این است که تمام منابع خواندنی در این زمینه را مطالعه کنید. سعی کنید مثل یک طراح UX فکر کنید. زبان آن را یاد بگیرید و خود را در کار غرق کنید. 
این کارها معمولا با مقدار زیادی مطالعه شروع می¬شود.
با این کتابها شروع کنید:
•    "طراحی همه¬چیز" از دان نورمن 
•    "کتاب طراحی برای آنهایی که طراح نیستند" از رابین ویلیامز 
•    "مرا مجبور به فکر کردن نکن، بازدید: یک روش رایج در کاربری وب" از استیو کرگ 
همچنین فراموش نکنیداز منابع آنلاین هم استفاده کنید. (با استفاده از مقاله¬های طراحی ما در مسیر درستی قرار دارید!)
•    اساس طراحی تعاملی
•    باجه¬ی UX
•    انبار طراحی وب

در یک دوره شرکت کنید

کمی آموزش رسمی می¬تواند خیلی کارساز باشد. شرکت در یک کلاس – حضوری یا آنلاین – می¬تواند به شما توان و اعتماد به نفس برای وارد شدن به مسیر تبدیل شدن به یک طراح UX را بدهد. 
شرکت در کلاس بسته به فرد و سطح اعتماد به نفس او متفاوت است. دوره¬های کاملی برای دانشجویانی که می-خواهند طراح UX شوند وجود دارد. اما موقعیت¬های یادگیری دیگری نیز وجود دارد. 
دوره¬های آنلاین و خودآموزها شامل مطالب گسترده¬ای برای یادگیری هستند، همه¬چیز از یادگیری قسمتی از یک نرم¬افزار یا ابزار گرفته تا الفبای نظریه¬ی طراحی. 
در طراحی برنامه¬ی یادگیری¬تان، دو چیز را در ذهن داشته باشید:
•    باید نظریه¬ی طراحی را به خوبی درک کرده باشید – رنگ، کنتراست، فضا، تایپوگرافی.
•    باید فرایند UX را درک کرده باشید – تحقیق، ایده¬پردازی، ساخت نمونه¬ی اولیه، آزمایش، توسعه.  

یک مربی پیدا کنید. 

کسی که در زمینه¬ی طراحی UX فعالیت می¬کند را پیدا کرده و در طول مسیر از او کمک بخواهید. شما به یک تیم پشتیبانی و کسی که در مورد آینده کاری¬تان با او صحبت کنید نیاز دارید. 
نوع رابطه با مربی¬تان لزوما نیابد رسمی باشد. می¬تواند به صورت رابطه¬ی شما و دوستتان باشد که هنگام خوردن قهوه راجع به طراحی وکمک گرفتن صحبت می¬کنید. هدف پیدا کردن شخصی با تجربه در این زمینه است که بتواند شما را در طول مسیر راهنمایی کند. 
کار متلق به خودتان است، اما بهتر است که سیستم پشتیبانی در طول مسیر داشته باشید. 

با ابزارها و فرایندها آشنا شوید.

بسته به اینکه از کجا شروع می¬کنید، ابزارها و فرایندی با آن آشنایی دارید احتمالا شما را در مسیر درستی قرار داده است. 
اگر مرتب از ابزارهای طراحی استفاده نمی¬کنید، بهتر است به محض شروع به کار، استفاده از آنها را نیز شروع کنید. در حالیکه خیلی از طراح¬ها با بسته¬ی محصولات Adobe آشنایی دارند، ابزاری که طراح¬های UX از آن زیاد استفاده می¬کنند Sketch می¬باشد. یک کپی از این نرم¬افزار را دانلود کرده و خودآموزهایی پیدا کنید که کار کردن با آن را یاد بگیرید. 
علاوه بر این، طراحی فیزیکی را نیزدر نظر داشته باشید. ایده¬پردازی بخش مهمی از طراحی UX را تشکیل می-دهد. اگر بتوانید اید¬ه¬های خود را به راحتی روی کاغذ بیاورید، تیم¬تان نیز این امکان را خواهد داشت که پروژه¬ها و مشکلات¬ طراحی را به صورت بصری در نظر بیاورند.توانایی¬های طراحی خود را تقویت کنید تا مطمئن شوید در صورت ورود به یک تیم طراحی UX می¬توانید بهراحتی به تیادل اطلاعات پرداخته و در پروژه سهمی ایفا کنید. 
همچنین، با ابزارهای نمونه¬سازی خود نیز کار کنید. یک طراحی ساده به تنهایی کافی نیست تا به مشتری¬ها یا اعضای تیم یا کاربران آینده نشان بدهیم که یک طراحی چگونه کار می¬کند. یک نمونه¬ی اولیه¬ی جمع و جور تر مناسب¬تر است. 
در اینجا به سه ابزار اشاره شده است که قطعا ارزش بررسی کردن را دارد:
•    Figma به شما این اجازه را می¬دهد که در طراحی تعاملی با دیگران همکاری داشته باشید. 
•    XD هم برنامه¬ی طراحی و نمونه¬سازی Adobe است و تقریبا مشاب فوتوشاپ یا  Illustrator است. 
•    InVision نیز برای نمونه¬سازی و تعامل روی صفحه¬ی نمایش است.

پروژه¬های خودتان را بسازید.

باید از جایی شروع کنید، پروژه بگیرید و به کار کردن بپردازید. 
بله، کار کردن روی هر چیز بدون جهت و داشتن مشتری کار دشواری است، اما شما باید تمامی چیزهایی را ک یاد گرفته¬اید را به کار انداخته و میزان عملیاتی بودن آن را بررسی کنید. پس پروژه¬ای برای خود بسازید. 
یک پروژه برای خود توسعه دهید – شاید یک نمونه کار – و کارتان را با آن به معرض نمایش بگذارید. به جامعه¬ی Dribble بپیوندید و در کار آنها سهیم باشید. هرکاری از دستتان بر می¬آید را برای کار کردن انجام دهید و نتیجه¬ی آن را برای دریافت واکنش¬ها در آنجا قرار دهید. (از فرصت یادگیری خارق¬العاده¬ای که در جامعه¬های آنلاین است شگفت¬زده خواهید شد.)

تجربه¬ی عملی به دست آورید.

با داشتن تجربه¬ی انجام چندین پروژه، از آنها برای داشتنن تجارب واقعی و عملی استفاده کنید. به دنبال کاراموزی یا پروژه¬ای باشید که بتوانید در شغل فعلی خود روی آن کار کنید. به گروه دیگری از طراحان در یک پروژه که مبتنی بر علاقه¬مندی¬های خودتان است ملحق شوید. 
تمامی این قدم¬های کوچک به شما در شکل دادن به نمونه¬ی اولیه¬ی پروژه¬هایی که می¬توانید از آنها برای رسیدن به یک شغل UX استفاده کنید، موثر است. قرار نیست این اتفاق یک شبه بیافتد، اما با گذاشتن وقت و انرژی برای یادگیری کار با ابزارها و تمرین روش¬ها، می¬توانید به یک شغل UX دست پیدا کنید. 
من چطور باید یک طراح UX بشوم؟
پاسخ تلاش زیاد و وفاداری به زمینه¬ی کاری است. با وجود اینکه طراحی UX یک بخش رو به رشد در بازار شغلی است، باید زمان زیادی بگذارید تا بتوانید به این بازار وارد شوید. طوری که هر پروژه¬ی بلند مدت دیگری را انجام می¬دهید، برای این کار وقت بگذارید و مانند این است که پیشرفت شغلی در افق قرار گرفته باشد.
منبع: لینک