استفاده از پردازنده مشتری یکی از عوامل اصلی موفقیت در توسعه اپلیکیشن های موبایل است. بهره برداری عالی از مشتری نه تنها نرخ ترک کاربر را کاهش می دهد بلکه می تواند به تشویق معیارهای موفقیت درازمدت مانند حفظ کاربر و ارزش ماندگاری کاربر نیز کمک کند.

برای افزایش ماندگاری کاربر، اپلیکیشن های موبایل باید یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه دهند که شامل اجزای طراحی، لذت مشتری و ارزش زیادی است.

1- مسیر همواری برای کاربر بسازید

User onboarding باید تا حد ممکن آسان و بصری باشد. هنگامی که ویژگی های مهم، صفحات ورود به سیستم و ناوبری کلی بسیار پیچیده باشد، نرخ ترک کاربر افزایش می یابد. بنابراین، شما باید مسیر همواری را برای کاربر ایجاد کنید.

User onboarding چیست؟

User onboarding به معنای تسهیل عملکرد کاربر می باشد. در واقع نحوه استفاده از یک محصول یا خدمت را مرحله به مرحله به کاربر آموزش دهیم تا عملکردش را ارتقا دهیم و در آینده مشکلی برای استفاده از خدمات مختلف نداشته باشد.

با استفاده از User onboarding، به حداقل رساندن بار شناختی کاربر ضروری است. بار شناختی به میزان نیروی مغزی مورد نیاز برای استفاده از اپلیکیشن موبایل اشاره دارد. مغز انسان دارای قدرت پردازش محدودی است، و هنگامی که یک برنامه اطلاعات زیادی را همزمان فراهم می کند، می تواند کاربر را وادار به کنارگذاشتن کار کند. گاهی اوقات، این به معنای صفحه ورود به سیستم یا ورود به سیستم است. این مورد در رسانه های اجتماعی و برنامه های سرگرمی محبوب است.

پاک کردن رابط پردازشی اپلیکیشن موبایل شما یکی از روش های موثر برای کاهش بار شناختی یک محصول است. هر دکمه، تصویر و نماد اضافی صفحه و کاربر محصول را پیچیده تر می کند. ضروری است که هر چیزی را که برای توالی پردازنده اپلیکیشن موبایل ضروری نیست حذف کنید. بهترین کار این است که محتوا و عناصر رابط را به حداقل برسانید و فقط آنچه را که باید برای شروع بلافاصله استفاده از محصول در اختیار کاربر قرار دهد، ارائه دهید. همیشه یک طراحی ساده و بصری را انتخاب کنید.

انواع مختلفی از سکانس های پردازشی برای انتخاب وجود دارد و تصمیم گیری در مورد یک تجربه بورد مناسب بستگی به کاربرد برنامه و جدید یا آشنا بودن مفهوم برنامه دارد.

Benefits-oriented onboarding: این رویکرد، ارزش برنامه را منتقل می کند. برنامه چه کاری انجام می دهد؟ برنامه چه ارزشی برای کاربر فراهم می کند؟

Function-oriented onboarding: در این رویکرد، شما مزایا را نشان نمی دهید، اما ویژگی های اصلی را نشان می دهید. این زمانی است که شما ویژگیهای خاصی را برجسته می کنید که عملکردهای کاربر را نشان می دهد، نحوه استفاده از عملکرد و زمان استفاده از آن را نشان می دهد. ویژگی های زیادی اضافه نکنید در غیر این صورت برای کاربر بسیار پیچیده به نظر می رسد. حداکثر سه یا چهار ویژگی را در آن بگنجانید.

Progressive onboarding: پردازش آنلاین برنامه های موبایل پیشرفته بر آموزش کاربران از طریق تعاملات هدایت شده متمرکز است. کاربران معمولاً می خواهند با توجه به شرایط خود، یک اپلیکیشن موبایل را کشف کنند. این فرآیند پردازش تعاملی است و دستورالعمل هایی را در اختیار کاربر قرار می دهد زیرا در واقع از برنامه استفاده می کنند. اگر برنامه شما دارای یک گردش کار پیچیده، چندین بخش، ویژگیهای پنهان و / یا تعاملات حرکتی است، استفاده از پردازش پیشرفته یک روش عالی است.

 

2- قسمت های ورود و ثبت نام کاربر را کاهش دهید

فرم های طولانی رویکرد بدی نسبت به تسهیل عملکرد کاربر است، مخصوصاً در تلفن همراه که اندازه صفحه نمایش آن کوچکتر است. سناریوی ایده آل این است که به کاربران اجازه ورود یا ورود به سیستم با استفاده از یک فرم واحد مانند یک حساب رسانه اجتماعی را بدهد. با این حال، برخی از برنامه ها به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، به عنوان مثال، یک برنامه مبتنی بر سرویس با پایگاه کاربری مشتریان موجود.
 
در مواردی از این دست، شما می خواهید فقط اطلاعات ضروری را جمع آوری کنید. اگر این اطلاعات زیادی است، فرایند انجام کار را به بیش از یک صفحه نمایش دهید. در زیر نمونه ای از برنامه برای یک شرکت بزرگ خدمات خانگی است که روند ثبت نام را تقسیم می کند. هدف کلی به حداقل رساندن ورودی کاربر است. برای بسیاری از افراد، تایپ کردن روی صفحه کوچک تجربه ناخوشایندی است و در بسیاری از موارد، اغلب مستعد خطا است که باعث ناامیدی می شود. در اینجا چندین بهترین روش برای ساده کردن زمینه های ثبت نام و ورود وجود دارد:

ماسک های ورودی ارائه دهید. پوشاندن فیلد تکنیکی است که به کاربران کمک می کند متن وارد شده را قالب بندی کنند. هنگامی که کاربر فیلدی را انتخاب می کند و هنگام پر کردن اطلاعات کاربر، متن را به صورت خودکار قالب بندی می کند، یک ماسک ظاهر می شود. این روش به کاربران کمک می کند تا به سرعت خطاها را متوجه شوند.

  • ویژگی های هوشمند مانند تکمیل خودکار را پیاده سازی کنید. به عنوان مثال، پر کردن قسمتهای آدرس گاهی ممکن است برای کاربران مشکل ساز شود. با این حال، استفاده از ابزاری مانند موقعیت مکانی جغرافیایی و پیش پر کردن آدرس باعث می شود برنامه بتواند پیشنهادهای دقیق را بر اساس مکان دقیق کاربر ارائه دهد. این روش به کاربران امکان می دهد فرم ها را با فشار کلید کمتر نسبت به فیلدهای ورودی استاتیک، تکمیل کنند.
  • مقادیر درست را به صورت پویا تأیید کنید. تکمیل و ارسال فرم برای بازگشت به فرم و اصلاح خطاها بسیار آزار دهنده است. در صورت امکان، بلافاصله پس از ورود مقادیر فیلد را بررسی کنید تا کاربران بتوانند قبل از ارسال فرم، اشتباهات را اصلاح کنند.
  • صفحه کلید را برای نوع درخواست سفارشی کنید. به عنوان مثال، نمایش یک صفحه کلید عددی درصورتی که فرم به شماره تلفن احتیاج دارد و در صورت لزوم داشتن آدرس ایمیل، کلید @ را شامل می شود مفید است. اطمینان حاصل کنید که این ویژگی و نه فقط در چند فرم، به طور مداوم در کل برنامه پیاده سازی شده است.

 

3- قانون "یک صفحه، یک مفهوم" را دنبال کنید

اگر این اطلاعات دقیق و متمرکز باشد، افراد می توانند راحتتر اطلاعات را جذب کنند. صفحه های onboarding اپلیکیشن های موبایل باید اطلاعات را با استفاده از یک صفحه برای توصیف یک مفهوم متراکم کنند. با این کار اطلاعات کاربر بیش از حد بار نمی گیرد. این عمل به ویژه برای عملکردهای همراه و benefits-oriented mobile، که در آن هدف نشان دادن ویژگی های اصلی یا برقراری ارتباط با ارزش کاربر است، بسیار مهم است.

 

4- سریع بازخورد دهید.

بازخورد، اهداف مختلفی را در onboarding اپلیکیشن های موبایل ارائه می دهد، که معمولاً برای نشان دادن خطاها یا موفقیت در روند تأیید است. همچنین می تواند از طریق انیمیشن هایی که به عنوان تقویت کننده مثبت برای تکمیل تعاملات عمل می کنند، استفاده شود.
 
در حالت زیر، بازخورد به کاربر نشان می دهد که رمز ورود وی مطابق با معیارها نیست و درک دلیل کاربر را برای او آسان می کند. اعلان های خطا باید همیشه روشن و زمینه ای باشند تا کاربر بداند چه اشتباهی انجام داده است. این به کاهش خرابی ها کمک می کند و کاربران می توانند برنامه را آسان تر کنند. علت آن هر چه باشد، مدیریت خطا تأثیر بسزایی در UX دارد. مدیریت ضعیف خطا همراه با پیام های خطای نامشخص نیز می تواند باعث ناامیدی شود و باعث شود کاربر برنامه ای را رها کند. در مقابل مثال بالا، صفحه حالت خطا را از Spotify بررسی کنید. این صفحه هیچ کاری برای انتقال متن یا دلیل انجام نمی دهد و هیچ کمکی به کاربر نمی کند تا مشکل را برطرف کند.

شما هرگز نباید تصور کنید که یک کاربر فن کافی برای تشخیص خطاها را دارد. همیشه به زبان ساده و مختصر به کاربران بگویید چه اشکالی دارد. هر پیام خطا باید نشان دهد:

1- چه اشتباهی رخ داده و احتمالاً چرا؟

2- کاربر برای رفع مشکل چه مراحلی را باید طی کند؟

 

5- از انیمیشن به طور هدفمند استفاده کنید

سه دلیل برای استفاده از انیمیشن در onboarding experience موبایل وجود دارد:
 

  1. برای کمک به کاربر در پیشرفت، توجه خود را به عناصر جلب کنید
  2. بازخورد - تقویت مثبت برای اقدامات خاص
  3. مفهوم فضا یا ارائه مطالب جدید بدون اینکه کاربر احساس کند "از صفحه خاصی خارج می شوند"

 
استفاده از انیمیشن در onboarding اپلیکیشن های موبایل همیشه باید یکی از این اهداف را در ذهن داشته باشید و باید کم استفاده شود. آنها باید توجه را جلب کنند، اما کاربر را اذیت نمی کنند. نمونه هایی از تمرین خوب شامل انیمیشن های ظریف است که نشان می دهد چیزی کشف نشده است یا استفاده از نقاط صفحه بندی برای نشان دادن پیشرفت یا بارگذاری

 

6- تست کنید، تست کنید و دوباره تست کنید

onboarding اپلیکیشن موبایل قبل از هر چیز درمورد کاربران است. با گوش دادن به نظرات و بازخورد کاربران، می توانید به آنها کمک کنید تا نقاط اصطکاک فرآیند onboarding را شناسایی کرده و آنها را بهبود بخشید. پس از داشتن اطلاعات کافی برای تشخیص الگوها، موارد جدیدی را امتحان کنید و آزمایش کنید که آیا کاربران آنها را دوست دارند یا از آنها متنفرند.

 

بررسی نرخ ماندگاری 

در نظر بگیرید که میزان ماندگاری خود را به سه بخش تقسیم کنید. انجام این کار به شما کمک می کند دلیل عدم پایبندی کاربران به برنامه شما را تشخیص دهید.
 
1. حفظ کوتاه مدت (هفته اول استفاده از برنامه)
 
آیا کاربران بیش از یک بار با این محصول درگیر می شوند؟ اگر اینگونه نباشد، به احتمال زیاد استفاده از آنها دشوار بوده یا روند onboarding اپلیکیشن موبایل گیج کننده است.
 
Clearbridge’s UX / UI Designer Shelly Jameer توضیح می دهد، "onboarding برای حفظ کاربران مهم است زیرا اگر کاربران از نحوه استفاده و استفاده از یک برنامه مطلع نشوند، در نهایت از آن استفاده نمی کنند."
 
2. حفظ میان مدت (4 هفته استفاده از برنامه)
 
الگوی استفاده را ایجاد کنید. آیا کاربران از طریق اپلیکیشن موبایل به درستی جابجا می شوند؟ موانعی را در جریان کاربر شناسایی کنید که از دستیابی کاربران به اهدافشان جلوگیری می کند.
 
3. حفظ طولانی مدت (پس از یک ماه استفاده از برنامه)

 

ارزش را فورا انتقال دهید

آیا شما بلافاصله ارزش محصول خود را نشان می دهید؟ اگر پاسخ منفی است، باید مراحل onboarding اپلیکیشن موبایل خود را دوباره ارزیابی کنید. مشتری باید بلافاصله ارزش اصلی محصول شما را درک کند. با انتقال بی درنگ ارزش، به احتمال زیاد کاربران به استفاده طولانی مدت از برنامه ادامه می دهند. وقتی کاربران متقاعد نشوند که برنامه شما زندگی آنها را راحت تر می کند یا ارزش قابل توجهی برای آنها فراهم می کند، حذف نصب برنامه سر به فلک می کشد.
 
Sheli Jameer، طراح UX / UI Clearbridge Mobile توضیح می دهد که امکان استفاده سریع از کاربر توسط کاربر باید فوراً ارزش را انتقال دهد. این یک نگاه سریع به کاربران می دهد تا هدف یک برنامه را نشان دهد تا به آنها نشان دهد که این برنامه ارزش وقت گذاشتن را دارد. "او معتقد است که شما باید دلیل بسیار خوبی برای ماندن به کاربران بدهید، به ویژه با رقابت شدید در بازار برنامه ها، محصولات مسکونی که پیشنهادات مشابهی دارند." بارگیری از همان ابتدا راهی عالی برای نشان دادن دلیل آن به آنها است."

 

نتیجه:

اگر شرکت ها بخواهند میزان نگهداری کاربر را به طور کلی افزایش دهند، تجربه استفاده از onboarding مورد نیاز است. یکی از بزرگترین نگرانی های شرکت های در حال ساخت برنامه میزان نگهداری است. خرید و بارگیری بسیار مهم است، با این حال، موفقیت واقعی اپلیکیشن موبایل با نرخ ماندگاری بالا اندازه گیری می شود زیرا نشان می دهد کاربران با استفاده از برنامه شما ارزش مداوم پیدا می کنند. کاربر باید مرکز تمام تصمیمات پردازنده باشد، بنابراین مطمئن شوید که در حال جمع آوری بازخورد و اصلاح روند پردازش خود برای متناسب با نیازهای کاربران خود هستید. پیروی از این بهترین روش ها به شما کمک می کند یک فرآیند پردازشی بسیار موثر ایجاد کنید که نه تنها باعث ایجاد تعامل با کاربر می شود بلکه باعث افزایش طراحی کلی محصول UX می شود