بازاریابی محتوایی یکی از موثرترین و متداول ترین متدهای بازاریابی برای تجارت در هر شکل و سایزی هستش .  اما برای اینکه نتایج کافی رو داشته باشه باید به درستی انجام بشه ، و این کار ساده ای نیست . این تفاوت بازاریابان حرفه ای هستش که رازها و تکنیک هایی برای جذب با محتوای مفید بسیاری رو می دونن.

با توجه به این واقعیت که بیشتر دانشی که اونها دارند رو نداریم ، نیاز به راه های جایگرین برای ایجاد محتوای جذاب داریم . یکی از بهترین راه ها ، استفاده از ابزاری به اسم گوگل ترند هستش ، که کمک می کنه  موضوعات پرطرفدار رو کشف کنید. شما به سادگی این کار رو با ردیابی تعداد سرچی که انجام شده در یک موضوع خاص انجام میدید. 

اما این فقط شروعه ، راه های زیاد دیگری هست که شما می تونید از گوگل ترند برای تولید محتوای بهتر استفاده کنید . امروز ما اشاره می کنیم 5 راه که مفیدتر می دونیم .

 

1- موضوعات مرتبط پرطرفدار رو پیدا کنید

یکی از بزرگترین مشکلات اینه که موضوعات جدیدی برای محتواتون پیدا کنید که مخاطبین هدف شما رو جذب کنه . با گوگل ترند ، می تونید اطلاعات با علاقه مندی منطقه ای یا  عبارات سرچ شده مرتبط رو ببینید .

پیدا کردن موضوعات مرتبط برای نوشتن در موردشون ، باعث میشه بازدید بیشتری از محتواتون بگیرید . به سادگی به داشبورد مراجعه کنید و موضوعات داغ رو پیدا کنید . از فیلترها برای پیدا کردن بهترین دسته بندی جذاب و مرتبط با مخاطبان هدف شما استفاده کنید.

وقتی یه موضوع رو انتخاب می کنید مطمئن شوید :

  • با تجارت شما مرتبط باشه 
  • دانش نوشتن در موردشو داشته باشید
  • با مخاطبان هدف شما مرتبط باشه

 

 از گوگل کوریلیت استفاده کنید

این امکان کمک می کنه موضوعاتی که افراد علاقه دارند رو  پیدا کنید ، و این به شما کمک می کنه برای تشخیص اینکه چه چیزی نیازه بنویسید یا پیدا کردن موضوعات جدیدی که مشابه آنهایی هستند که مردم الان دوست دارند .

گوگل کوریلیت کمک می کنه مجموعه هایی بین کلمات جستجو شده داغ و پرطرفدار رو پیدا کنید تا در موردش بنویسید. این تنها ابزاری هستش که می تونه این چنین کارهایی با اطلاعات جستجو انجام بده ، اما بیشتر مردم اینو نمی دونن .

شما در گوگل کوریلیت یه کلمه وارد می کنید و دیگر کلمات جستجو شده ای که با اون مرتبط هستند رو دریافت می کنید . برای مثال ، اگر "آشپزی" رو تایپ کنید این نتایج رو دریافت خواهید کرد :

با این کلمات جدید ، می تونید موضوعات جدیدی پیدا کنید که پتانسیل زیادی دارند ، که همزمان با مخاطبان هدف شما در ارتباط هستند . برای این مثال خاص برای ما اومد : "طبخ کباب حرفه ای" و "بهترین دستور طبخ کوکوی سیب زمینی" .

 

2- کلمات کلیدی بهتری پیدا کنید

جدا از اینکه محتوای شما باید برای خواننده ها جالب باشه ، نیاز به تکنیک های بهینه سازی و سئو برای بهبود رنکینگ سایت شما هم داره. وقتی شما به بالای داشبورد نگاه می کنید در گوگل ترند ، گزینه Explore رو می بینید . 

اینجا شما می تونید ببینید در بین کلمات جستجوی مختلف کدام بیشتر سرچ شده اند . وقتی شما کلماتی که دوست دارید رو پیدا کردید ، مقایسه کنید اونها رو و ببینید کدوم بیشترین سرچ رو داشتن . و اونها رو انتخاب کنید زیرا :

  • اگر شما کلمات کلیدی که بیشتر سرچ شده اند رو انتخاب کنید ، شانس یافته شدن محتوا تون رو افزایش دادید. به سادگی بهینه کنید محتوا رو برای کلمات بیشتر جستجو شده و مطمئن شوید که اونها مرتبط با بخشی از محتوا هستند .
  • این کلمات شاید در گفتگوهای عادی غالبا استفاده شده اند . افراد دوست دارند کلماتی رو که در زبان محاوره استفاده می کنند جستجو کنند و دنبال کلمات خاصی نیستند ، بنابراین اگر  محتوای شما با همان زبان مردم صحبت کنه تاثیر بیشتری می گذارید .

تلاش کنید برای استفاده از این کلمات کلیدی  متداول که بیشتر سرچ شده اند و سئو تونو بهتر کنید . با این حال ، مهمه که بدونید کلمات بیشتر جستجو شده شاید توسط دیگر رقبا هم استفاده شده باشه ، و شما باید مکمل اونها باشید .

وقتی جستجو برای کلمات بهتر رو تمام کردید ، می تونید اسکرول کنید  و موضوعات پیشنهادی مشابه اون کی وردها رو ببینید .

با این امکان می تونید بعضی کلمات دیگر که فراموش کرده اید و باعث ایده های متفاوتی میشه پیدا کنید . می تونید کلمات کلیدی که در نظر نگرفتید رو کشف کنید، محتوای جدیدی براساس موضوعات که در حال رشد هستند بنویسید ، و محتوای مربوط بنویسید که ارزش به خواننده ها بده .

 

3- تقویم محتوایی بسازید

ایجاد یه تقویم برای انتشار در بازاریابی محتوایی خیلی مهمه . شما باید برای مطالب تون زمان بندی کنید و مطالب رو در زمان درستی که بیشترین تاثیر رو بگذارن منتشر کنید . چیز حیرت انگیز در مورد گوگل ترند اینه که اون اطلاعاتی داره که می تونه بگه چه نوع محتوایی خیلی طرفدار داره در یک بازه زمانی .

برای مثال ، اگر شما در مورد فیت نس می نویسید ، شما می تونید بفهمید چه موقعی بهترین زمان برای انتشار همچین مطلبی هست ؟

با استفاده از گوگل ترند ، شما خواهید توانست بهترین زمان انتشار هر چیزی رو به سادگی تشخیص بدید. این یه امکان خیلی مفید هست که کمک می کنه استراتژی بازاریابی محتوایی رو خیلی زیاد  تقویت کنید .

خیلی کارها در تحقیقات و تولید محتوای خوبی که نتایج خوبی داشته باشه انجام میشه ،مطالب رو وقتی که کسی برای خوندنش نیست از بین نبرید . کلمات کلیدی تون رو در گوگل ترند وارد کنید تا بتونید تقویم انتشارتون رو راه بندازید .

 

4- وضعیت رو نسبت به رقبا بسنجید

گوگل ترند این امکان رو داره برای برندها که بفهمن چقدر نسبت به رقبایشان شناخته شده هستند . با این اطلاعات ، می تونید تصمیمات بهتری بگیرید در مورد اینکه در کدام حوزه شما نیاز به کار بیشتری دارید تا نفوذ برندتون رو بیشتر کنید .

فقط کافیه کشورتون رو وارد کنید ، بازه زمانی جستجوها ، نوع صنعت و جستجوهای اینترنتی رو انتخاب کنید تا پی ببرید کدام برندها بیشتر برای اونها در این صنعت سرچ شدند، به همین سادگی .

این ممکنه برای برندهای بزرگتر بهتر کار کنه ، اما کوچکتر ها می تونن از این امکان با انتخاب محدوده خودشون به خوبی استفاده کنند.

از اونجاییکه گوگل ترند اجازه میده به شما که به صورت آنلاین به خیلی از سرچ ها دسترسی داشته باشید ، شما می تونید از مناسبت های مهم که مرتبط هستند با تجارت شما در بعضی موارد بهره ببرید. در طول مناسبت های بزرگ ، جستجوهای مرتبط با اون مناسبت گسترده میشه و می تونید کلمات کلیدی که مشابه هستند با محتواتون رو پیدا کنید ، و محتوا برای اونها تولید کنید و فورا ارزش محتوا تون رو افزایش بدید .

 

5- در مورد کلمات خرید محلی تحقیق کنید تا مطالب پربازدید بنویسید

امکان سودمند دیگر گوگل ترند که پیشنهاد میشه جستجو برای کلمات کلیدی در مورد خرید هست . با این جستجوها ، شما می تونید اطلاعاتی در مورد کاربران که قصد خرید دارند از کالاهای مختلف ببینید .

برای مثال ، شما می تونید بفهمید در یک مکان ، مردم چه کالایی رو بیشتر دوست دارند .  اهمیت نداره اگر ما در مورد کالاهای زینتی ، تجهیزات ورزشی یا هر چیز دیگر صحبت کنیم، ولی این امکان  میل خرید رو برای کشورهای مختلف برای یک ماه مشخصی نشون میده .

این یه فرصت عالیه برای یادگیری بیشتر درباره فروشگاه تون و اینکه دقیقا مشتریان چی می خوان بخرند . با این اطلاعات شما خواهید توانست کشف کنید در کدام زمینه بازاریابی محتوایی فرصت استفاده نشده دارید و تلاشتون رو در جای درست متمرکز کنید.

علاوه بر این ، شما می تونید محصولات مشابه پیشنهادی با آیتم هایی که بیشتر خواهان داره تقویت کنید و آنها را با محتواتون ترویج بدید . اخیرا ، گوگل ترند آزمایشگاه اخبارش رو آپگرید کرد و الان گزارشی از موضوعات داغ فعلی رو ارائه می دهد.

کلیه اطلاعات درباره این موضوعات رو می تونید از  Google Trends Datastore دانلود کنید  ، بنابراین اگر شما یه تولید کننده محتوا یا خبرنگار هستید ، این می تونه به عنوان ابزار برای تولید محتوای معنی دار خیلی کمک کننده باشه .

نتیجه

گوگل ترند امکانات مفید زیادی دارد که می تونه به شما برای پیداکردن چیزهای با ارزشی در مورد محتوایتان کمک کنه .  حتی بهتر از اون اینه که یه ابزار رایگان و خیلی راحت هستش . حتما کاوش های پیشنهادی رو انجام بدید .