اصطلاحات تجربه کاربر (UX) و رابط کاربری (UI) در جامعه توسعه اپلیکیشن های موبایل سهواً به جای یکدیگر به کار می روند. با این حال، تجربه کاربر همان رابط کاربری نیست. این سردرگمی به احتمال زیاد از هم پوشانی مجموعه مهارت ها و ابزارهای درگیر در هر دو رشته ناشی می شود.

تقریباً غیرممکن است که یک رشته را از رشته دیگر استخراج کنید. در حالی که UX ترکیبی از وظایف متمرکز بر بهینه سازی یک اپلیکیشن موبایل برای استفاده موثر و لذت بخش است، طراحی رابط کاربری مشابه آن است - ظاهر و احساس، ارائه و تعامل کلی یک محصول.

طراحی UX اساساً به کاربران کمک می کند تا در سراسر سیستم عامل و خدمات وظایف عملکردی خود را انجام دهند، در حالی که طراحی UI شامل رابط های جذاب و زیبایی پسند برای تعامل کاربر است. طراحان UX و UI در یک قلمرو و در همان پروژه ها کار می کنند، اما مهارت های جداگانه ای را در مراحل مختلف توسعه استفاده می کنند.

 

منظور از تجریه کاربری یا UX در اپلیکیشن های موبایل چیست؟

 

اصطلاح "تجربه کاربر" توسط دون نورمن، اولین کسی که اهمیت طراحی کاربر محور را توصیف می کند، ابداع شد: این مفهوم که تصمیمات طراحی باید صرفاً براساس نیازها و خواسته های کاربران باشد.

تجربه کاربر، همچنین به عنوان UX یا UXD شناخته می شود، شامل همه مواردی است که بر درک و تعامل کاربر با یک محصول تأثیر می گذارد. از نظر فنی، UX خصوصیات عملی، تجربی، معنی دار، احساسی و ارزشمند تعامل انسان و ماشین است. Mobile UX شامل درک و احساسات کاربر قبل، در حین و بعد از تعامل وی با یک برنامه است. UX همچنین شامل تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با یک شرکت و محصولات / خدمات آن است.

نگرانی اصلی یک طراح UX این است که احساس یک محصول را برای مجموعه ای از کاربران برطرف کند. بنابراین، طراح UX گزینه های مختلفی را برای حل نقاط درد خاص کاربر کشف کرده و یک راه حل ارزشمند برای آنها ارائه می دهد. در نهایت، محصولات با UX خوب کاربر پسند و سرراست هستند.

 

چرا طراحی UX مهم است؟

 

به طور کلی، UX یک اپلیکیشن موبایل بر نحوه درک کاربران از محصول تأثیر می گذارد. کاربران برنامه هایی را جستجو می کنند که ارزش آنها را فراهم می کنند، استفاده از آنها آسان است و به آنها در تحقق هدف کمک می کند. UX در نهایت تعیین می کند که آیا کاربر به برنامه شما باز می گردد یا اینکه به طور کلی آن را حذف می کند، احتمالاً یک بررسی ضعیف دارد.

به گفته نیک بابیچ، طراح UX، "دو کار را به خوبی انجام می دهند: ویژگی ها و جزئیات. ویژگی ها همان چیزی است که مردم را به سمت محصول شما سوق می دهد. جزئیات همان چیزی است که آنها را در آنجا نگه می دارد. "

 

چه چیزی باعث یک تجربه کاربری عالی در اپلیکیشن های موبایل می شود؟

 

برنامه های موفق موبایل همه یک چیز مشترک دارند: آنها به نفع کاربران هستند. اگر کاربری بخواهد به طور مکرر از یک برنامه استفاده کند، محصول باید مفید باشد و ارزش زیادی را ارائه دهد. ایجاد یک UX شگفت انگیز با پیروی از روش تفکر طراحی و ایجاد درک گسترده ای از زندگی و نیازهای برآورده نشده کاربران هدف آغاز می شود.

تفکر طراحی در هسته اصلی توسعه موفق برنامه تلفن همراه است. در طول فرآیند تفکر طراحی، طراحان UX تحقیقات زیادی را انجام می دهند تا ایده های اولیه محصول را تأیید یا بی اعتبار کنند تا توسعه محصول را هدایت کنند.

توجه به این نکته مهم است که UX بیش از احساس کاربر در مورد یک محصول یا خدمات را در بر می گیرد. این شامل یک درک استراتژیک از مدل تجاری محصول و فرایندهایی است که مشتریان استفاده می کنند. همچنین شامل درک زمینه وسیع تری است که کاربران در آن تعامل و تعامل دارند. یک طراحی موفق UX راه حل هایی ایجاد می کند که نیازهای مشتری، کاربران را برآورده می کند و در نهایت در محدوده سیستم عامل های فناوری کار می کند.

 

چرا تفکر در طراحی اپلیکیشن موبایل مهم است؟

 

روش تفکر طراحی با مشاهده و در نظر گرفتن راه حل های متعدد برای یک مسئله واحد، از نوآوری پشتیبانی می کند. اصل اصلی تفکر طراحی ادعا می کند که یک رویکرد کاربر محور به توسعه محصول نوآوری را تشویق می کند، که منجر به تمایز بازار و مزیت رقابتی می شود.

بخشی جدایی ناپذیر از توسعه اپلیکیشن های موفق موبایل، انجام تحقیقات مربوط به تجربه کاربر است. قبل از فرآیند توسعه، درک اینکه UX و UI چگونه برای حل نقاط درد کاربر کار می کنند مهم است. روش تفکر طراحی یک چارچوب رسمی برای پردازش داده های کاربر و ایجاد راه حل های مناسب طراحی برای رفع نیازهای واقعی کاربر است.

 

روش تفکر طراحی چیست؟

 

طراحی و کشف، اولین مرحله از فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل است و ساخته شده است تا پنج مرحله اصلی تفکر طراحی را تحت پوشش قرار دهد: همدلی، تعریف، ایده پردازی، نمونه اولیه و آزمایش. روش تفکر طراحی تکراری، انعطاف پذیر است و شامل همکاری طراحان و کاربران برای ایجاد محصولات موبایلی با الهام از تفکر و احساس کاربران واقعی است.

در سطح بالا، UX و روش تفکر طراحی هدف از محصول موبایل، اهداف تجاری، نیازهای مشتری و نقاط درد و همچنین چگونگی حل این چالش ها توسط محصول را مشخص می کند. یک تعامل تفکر طراحی، ویژگی های محصول را در اولویت قرار می دهد و سفرهای کاربر لازم برای ایجاد نمونه اولیه را ایجاد می کند، که با آزمایش اعتبار (یا اعتبار) نمی یابد. پس از اعتبارسنجی مدل تجاری و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد توسط کاربران واقعی، محصول به سمت توسعه حرکت می کند.

سپس طراحی رابط کاربری است که تعامل را با افزودن رنگ و تصاویر به طراحی UX تعریف می کند. این به کاربر سرنخی می دهد که برای موفقیت در برنامه از جمله ثبت نام بعنوان کاربر جدید، به آنها نیاز خواهد داشت. در بیشتر موارد، UX قبل از رابط کاربر خواهد بود. استثنائاتی نیز وجود دارد که در آنها چنین نیست.

 

تجربه کاربر همان قابلیت استفاده نیست

تجربه کاربر و قابلیت استفاده اغلب در توسعه برنامه تلفن همراه اشتباه گرفته می شود، اگرچه این دو زمینه بسیار متفاوت هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد، UX به احساس کاربر می پردازد، در حالی که قابلیت استفاده درمورد کاربرپسندی و کارایی رابط است. با این حال، قابلیت استفاده سهم بزرگی در UX دارد زیرا بر نحوه حرکت کاربر از طریق برنامه تأثیر عمیقی می گذارد. یک اپ موبایل موفق، برنامه ای است که در آن قابلیت استفاده هم کارآمد و هم دلپذیر باشد.

 

منظور از طراحی رابط کاربری یا UI در اپلیکیشن موبایل چیست؟

 

برخلاف تصور عمومی، طراحی رابط کاربری فقط مربوط به دکمه ها و منوهای ناوبری نیست، بلکه تعامل بین کاربر و برنامه است. طراحی رابط کاربری فقط ظاهر یک محصول نیست بلکه نحوه کارکرد آن است. برای درک سریع جریان برنامه، دکمه ها و فراخوان را برای کاربران کجا قرار می دهید؟ آیا یک رابط خاص حتی به دکمه نیاز دارد؟ اگر چنین است، هدف آن دکمه ها چیست؟ برای داشتن یک رابط کاربری عالی، باید اقدامات لازم را در اختیار کاربران قرار دهید تا بفهمند چگونه برنامه به آنها در رسیدن به هدف کمک می کند.

"هدف از طراحی رابط کاربر این است که تعامل کاربر از لحاظ تحقق اهداف کاربر (طراحی کاربر محور) تا حد ممکن ساده و کارآمد باشد."

 

چرا طراحی UI مهم است؟

طراحان رابط کاربری به چگونگی ترسیم عناصر بصری و شکل ظاهری محصول توجه دارند، که به طور قابل توجهی بر ارتباط عاطفی با کاربر تأثیر می گذارد. هنوز درمورد اینکه چه نوع رابط کاربر UX مثبت برای یک محصول ایجاد می کند، بحث وجود دارد. در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که یک رابط کاربری زیبا مورد نیاز است، اما برای یک رابط کاربری ساده می توان بحث های زیادی ارائه داد.

 

چه چیزی باعث ایجاد رابط کاربری عالی می شود؟

در حالی که UX به همان اندازه برای کاربر قابل مشاهده نیست، طراحی رابط اولین چیزی است که مشاهده خواهد کرد، بلافاصله بر درک وی از برنامه تأثیر می گذارد. این مسئولیت طراح UI است که برند را در رابط کاربری ارتقا دهد. طراحی UI در نهایت به شما کمک می کند تا کاربران از طریق رابط با استفاده از وسایل کمکی بصری راهنمایی شوند.

 

موارد مهم در طراحی UI اپلیکیشن موبایل

 

1- وضوح: رابط با شفاف سازی همه چیز از طریق زبان و تصاویر از سردرگمی و ابهام جلوگیری می کند. اپلیکیشن های موبایل با رابط کاربری خوب معمولاً برای نشان دادن نحوه کارکرد برنامه، به پردازنده گسترده نیاز ندارند.

2- آشنایی: بسیاری از کاربران دوست دارند ویژگی های آشنا، دکمه ها یا فراخوان برای عمل را مشاهده کنند. آشنایی شامل نمادها، نمادها یا رنگهای مشترک برای انتقال پیامی مانند قرمز برای خروج یا حذف است. حتی اگر کسی برای اولین بار از رابط استفاده کند، عناصر خاصی می توانند آشنا باشند.

3- پاسخگو بودن: این شامل سرعت است زیرا یک رابط کاربری عالی نباید تأخیر داشته باشد و احساس کندی نداشته باشد. ارائه بازخورد هنگام بارگیری صفحه همچنین با آگاهی دادن به کاربر در مورد آنچه اتفاق می افتد، رابط کاربر را افزایش می دهد، به عنوان مثال، به وی اطلاع می دهد که خرید خرید یا پردازش داده است.

4- سازگاری: سازگار نگه داشتن رابط کاربری در سراسر برنامه مهم است زیرا به کاربران امکان می دهد الگوهای استفاده را تشخیص دهند. هنگامی که کاربران شما نحوه کار بخشهای خاصی از رابط را یاد بگیرند، می توانند این دانش را در زمینه ها و ویژگی های جدید به کار گیرند.

5- زیبایی شناسی: اگرچه ایجاد یک رابط کاربری برای عملکرد صحیح آن ضروری نیست، اما جذاب نشان دادن چیزی باعث لذت بیشتر برنامه می شود.

 

اگرچه طراحان UX و UI اپلیکیشن موبایل مسئولیت های متفاوتی دارند، اما آنها با همکاری یکدیگر محصولی عالی را تولید می کنند که کاربر در آن ارتباط برقرار کند. یک اپ موبایل که در بازار رونق دارد برنامه ای است که نقاط درد کاربر را برطرف می کند، واضح و مختصر است و محصول را برای کاربر خوشایند می کند.