برای طراح¬ها خیلی مهم است. صاحبان وبسایت می¬خواهند با هرچه پیدا می¬کنند آن را پر کنند. شاید بخواهید بدانید درباره¬ی چه چیزی صحبت می¬کنم؟ منظور من فضای سفید  است!
فضای سفید یکی از مهم¬ترین المان¬های طراحی است. بدون فضاهای سفید، شما برای ساختن یک لی¬اوت عالی به مشکل خواهید خورد. با این وجود، خیلی¬ها آن را به عنوان فضای خالی، و در نتیجه به عنوان فضایی که باید پر شود در نظر می¬گیرند.
 
به عنوان یک طراح، کارکردن با فضاهای سفید یکی از مهم¬ترین المان¬ها در طراحی است. چطور باید با فضاهای سفید به صورت موثر کار کرد و اهمیت آنها از کجاست؟ 

چرا فضای سفید مهم است؟

شما به عنوان یک طراح، خواهید فهمید که فضاهای سفید بسیار مهم هستند. بدون در نظر گرفتن فضاهای سفید، شما یکی از بلوک¬های اساسی شکل¬دهنده¬ی طراحی¬تان را از دست خواهید داد. 
وقتی طراح¬ها از فضاهای سفید صحبت می¬کنند، منظورشان فضای منفی در طراحیست. تصویر، متن، سرفصل¬ها، و لوگوها پیش¬زمینه¬ی یک طرح را تشکیل می¬دهند.
    
در عین حال، فضاهای سفید هستند که چگونه دیده شدن طرح را تعیین می¬کنند. فضای سفید، فضای کافی برای نفس کشیدن را به طرح شما خواهد داد و باعث درخشیدن آن خواهد شد. 
با استفاده¬ی صحیح از فضای سفید، پیش¬زمینه¬ی شما، بدون اینکه بازدیدکننده خسته شود، به چشم خواهد آمد. تمام بازدید¬کننده¬ها از سایت¬های تر و تمیز و جذاب خوششان می¬آید. 
 
وقتی ظاهر یک سایت تمیز و ساده باشد، بازدید¬کننده¬ی شما را درگیر خواهد کرد. همه¬ی طراح¬ها دوست دارند سایتی که طراحی می¬کنند دارای نرخ تبدیل بالایی باشد، و فضاهای سفید نقش بزرگی در خلق وبسایت¬هایی که بازدید¬کننده¬ها از آن استقبال کنند، ایفا می¬کنند. 

چرا استفاده ا فضاهای سفید مفید است؟

فضاهای سفید باعث افزایش شایستگی سایت می¬شود
وقتی متن سایتتان به خوبی قرار گرفته و به سادگی قابل خواندن باشد، شایستگی شما افزایش می¬یابد. بازدیدکننده¬ها متنی که در حال مطالعه¬ی آن هستند را درک کرده و می¬دانند در ادامه کجا باید بروند. به این ترتیب صفحه¬ی شما سازمان¬یافته و ساده¬فهم خواهد بود. 
فضاهای سفید اطراف متن¬ها به کاربران در فهمیدن روند منطقی اطلاعات کمک خواهد کرد. این موضوع تجریبه-ی مثبتی برای کاربر به همراه خواهد داشت. 
 
فضاهای سفید تعامل کاربر را افزایش خواهد داد
وقتی متن¬های زیادی را در برابر کاربر قرار می¬دهید، گاهی اوقات تعامل با سایت برای آنها دشوار خواهد شد. قرار دادن مقادیر زیاد بدون وجود فضاهای خالی باعث اطلاعات باعث سردرگمی بازدیدکننده می¬شود. در عین حال، با قرار دادن فضاهای سفید، ارتباط کاربر با سایت ساده¬تر برقرار خواهد شد. اطلاعات ساده و قابل فهم باعث درگیر کردن مخاطب بدون کند کردن او است.
همچنین می¬توانید با استفاده از فضاهای سفید، توجه کاربر را به بخش¬های مهمی از سایتتان، مثل سرتیترها یا تیترهای دیگر، جلب کنید. این موضوع باعث متمرکز شدن حواس بازدید¬کننده خواهد شد. 
احتمال اینکه بازدید¬کنند¬ها سایتی که مقدار زیادی فضای سفید داشته باشد و قابل فهم¬تر باشد را پیدا کنند، 20 درصد بیشتر است.
فضاهای سفید باعث واضح¬تر شدن دکمه¬ها می¬شود
دکمه¬هایی که برای کار خاصی طراحی شده¬اند، المان¬های مهمی در تمام سایت¬ها هستند. هدف شما به عنوان یک طراح کمک کردن به این دکمه¬ها برای دیده¬ شدن است. 
 
می¬توان این کار را با استفاده از تصاویر روشن یا بزرگ¬تر کردن اندازه¬ی دکمه¬ها انجام داد. اما احاطه کردن دکمه با فضاهای سفید نیز می¬تواند به یک اندازه مفید باشد. 
فضاهای سفید سایت شما را تمیز نگه می¬دارد
وقتی از فضاهای سفید درست استفاده می¬کنید، سایت شما سازمان¬یافته¬تر، ساده¬تر و تمیزتر دیده خواهد شد. با این کار المان تجریبه را نیز به سایتتان اضافه خواهید کرد. 
وبسایت¬هایی که به نظر ساده و قابل فهم باشد برای بازدید¬کنندگان ایده¬آل است. در استفاده از فضای سفید، سایت شما تمیز، خلوت و سازمان¬دهی شده جلوه خواهد کرد. کاربران از این نوع وبسایت استقبال می¬کنند. 
فضای سفید تعادل ایجاد می¬کند.
اگر از فضای سفید در وبسایتتان استفاده نکنید، سایتتان شلوغ جلوه خواهد کرد که باعث خستگی و گیج شدن کاربران خواهد شد. 
یک سایت شلوغ معمولا کاربران را وادار به ترک آن می¬کند.  
در عین حال، استفاده بیش از حد از فضای سفید نیز باعث خالی و ناکامل دیده شدن سایتتان بشود. 
با ایجاد یک تعادل، سایتی زیبا، ساده، تمیز و مدرن با جذابیت ظاهری خواهید داشت.
فضاهای خالی تمایز ایجاد می¬کنند.
با استفاده¬ی هوشمندهنه از فضاهای خالی، المان¬های مختلف وبسایت شما از یکدیگر جدا خواهند شد، و به بازدید کننده اجازه¬ی سر زدن به هرکدام را می¬دهد. 
کاربران اینترنت به جای خواندن مطالب، به آنها سر می¬زنند. سپس موضوعی را انتخاب می¬کنند که برای¬شان جذابیت بیش¬تری داشته باشد. 
با استفاده از فضای سفید برای ایجاد تمایز، شما این آزادی را به کاربران خود می¬دهید که به جایی از سایتتان بروند که برایشان جذاب¬تر است. همچنین، ایده¬ها و موضوعات به طرز بهتری به اشتراک گذاشته می¬شوند.
طراحی بالای "خط تا"
طراح¬های وب شنیده¬اند که در طراحی باید "خط تا" را در نظر داشت. طبق این مفهوم، وقتی یک کاربر به یک وبسایت وارد می¬شود، لزوما به قسمت¬های پایین سایت نمی¬رود. به این ترتیب، طراح¬ها معمولا اطلاعات مهم را در قسمت بالایی صفحه، یا "بالای خط تا" قرار می¬دهند.
 
اخیرا این مفهوم بسیار به بحث گذاشته شده است و خیلی از طراح¬ها مطمئن نیستند که کاربران به پایین سایت می¬روند یا خیر.با وجئد این، می¬دانیم شلوغ کردن وبسایت با طلاعات زیاد باعث سردرگمی و ناراحتی بازدید¬کننده خواهد شد. 
چطور تعادل ایجاد کنیم؟
اگر فکر می¬کنید بازدید¬کننده¬هایتان به پایین صفحه نمی¬روند، قرار دادن اطلاعات در بالای صفحه اهمیت پیدا می¬کند؛ در این صورت باید المان¬های حیاتی را در این قسمت قرار دهید.
این المان¬ها شامل اطلاعات مهم و دکمه¬ی عملیاتی سایت شما هستند. سپس می¬توانید از فضای سفید برای هایلایت کردن این قسمت استفاده کنید. 
می¬توانید محتوای کم اهمیت¬تر را پایین خط تا قرار دهید.
بازدید¬کنندگان سایت شما خواهند توانست به اطلاعات مهم و همچنین دکمه¬ی عملیاتی دسترسی داشته باشند.
فضای سفید در سایتتان به بازدید¬کنندگان اجازه¬ی تنفس برای برای دریافت سریع اطلاعات را می¬دهد و اجازه¬ی  عمل کردن را به آنها می¬دهد. بنابراین، ساختن یک سایت تمیز و خلوت با استفاده از فضای خالی به نفع شما خواهد بود. 
سادگی
طراح¬ای وب، بر سر موضوع سادگی بحث¬های زیادی دارند.
تعداد زیادی از طراح¬ها معتقدند که یک سایت ساده با رنگ¬های خنثی باعث بهبود تجربه¬ی کاربر خواهد شد. با این وجود، کسانی هم هستند که در اینترنت به دنبال اطلاعات هستند و برایشان مهم نیست که وبسایت شلوغ باشد با نباشد.
بعضی از مردم ترجیح می¬دهند اطلاعاتی که به  دنبالش هستند در پاراگراف¬های کوتاه و فهرست¬وار آمده باشد، در حالیکه بعضی دیگر اطلاعات مفصل را ترجیح می¬دهند.
سایت¬های تمیز و ساده¬خوان برای بعضب¬ها جذاب است، بعضی¬های دیگر نیز وبسایت¬های شلوغ¬ را ترجیح می-دهند. 
بعضی از مرورگرهای وب سایت گوگل تر و تمیز را ترجیح می¬دهند، در حالیکه بعضی دیگر با یاهوی شلوغ بهتر کار می¬کنند. 
 
به این ترتیب استفاده از فضای سفید چالش برانگیز است؛ بعضی از طراح¬ها می¬گویند که می¬توان با استفاده از این فضاها یک سایتدلپذیر با تجریبه¬ی کاربری عالی ساخت، بعضی دیگر نیز می¬گویند فضاهای سفید کمکی نمی¬کنند.   
نظر یک طراح
هدف یک طراح، طراحی سایتی است که تجربه¬ی کاربری عالی¬ای به کاربران بدهد. همچنین باید سایت خوبی برای مشتریان باشد.
با استفاده¬ی موثر از فضاهای سفید، خوانندگانتان تجریبه¬ی عالی¬ای خواهند داشت. این موضوع باعث نس¬شود برای کسب اطلاعات بیشتر دوباره به وبسایتتان مراجعه کنند. 
اگر در سایت شما محصولات یا سرویس¬هایی به فروش می¬رسد، مشترکین دائم به مشتریان دائم تبدیل می¬شوند. 
اگر در حال ساخات یک وبسایت یا وبلاگ خبری هستید، کاربران شما از مقاله¬هایتان که به خوبی فاصله¬گذاری شده باشند و ساده¬خوان باشند، لذت خواهند برد. این موضوع خواننده¬ی شما را به گشت¬و¬گذار در سایتتان تشویق خواهد کرد. شما می¬خواهید سایتتان ساده و هوشمند و دارای "جریان" باشد.
به عنوان یک طراح، هدف طراحی سایتی تمیز، ساده و قابل فهم است. این باعث می¬شود کاربران احساس خستگی نکنند. 
اگر بازدید¬کننده¬ سایتی را خوانا و قابل فهم دید، به خواندن و گشت¬وگذار در آن سایت ادامه می¬دهد. طراحی یک سایت ساده معمولا می¬تواند پیچیده¬تر باشد، اما چیزی که به شم کاربران می¬رسد، سادگی سایت است.
فضای سفید تنها فضایی برای پر کردن نیست. با استفاده خلاقانه از آن می¬توان یک طراحی را بهبود بخشید. این فضا متن شما را خواناتر می¬کند، و با ایجاد فضا بین سرتیترها باعث می¬شود کاربران اطلاعات را به سادگی دریافت کنند.
درصورتیکه فضای سفید درست استفاده شود، حتی می¬توانید از ستون¬ها برای ارائه¬ی محتوای ساختاربندی شده استفاده کنید. 
 
خلاصه
استفاده از فضاهای سفید شما را در بهبود تجربه¬ی کاربران وبسایتتان یاری می¬کند. در استفاده از فضای سفید، در نظر داشه باشید که چه چیزی را دوست دارید در صفحه ببینید. یک سایت شلوغ را دوست دارید یا ترجیح می¬دهید سایتتان فاصله¬گذاری شده و خوانا باشد؟ دوست دارید اطلاعات روی سایت شما به ترتیب و در سرتیترهای جداگانه آمده باشد، یا می¬خواهید سایتی نا مرتب را ببینید؟
به عنوان یک طراح، وظیفه¬ی شما بهبود تجربه¬ی کاربر است. توجه به ترکیب، تعادل، و خوانا بودن عامل مهمی در تجربه¬ی کاربر است. وقتی مشتریان شما از یک سایت تعریف می¬کنند، احتمال اینکه به مدت طولانی¬تری آنجا باشند و دوباره ب آن برگردند بیشتر است. به این ترتیب، استفاده¬ی محتاطانه از فضای سفید باعث افزایش نرخ تبدیل سابتتان نیز خواهد شد.