برای طراحی وبسایت خودتان باید برنامه¬ی دقیقی داشته باشید و ممکن است گاهی لازم باشد از دیگران نیز بخواهید شما را در انجام دادن آن کمک کنند. گاهی اوقات طراحی وبسایت کمتر از یک هفته طول می¬کشد، اما در اکثر موارد زمان بیش¬تری لازم است. علاوه بر این، تمام وبسایت¬ها باید تحت آزمایش قرار گرفته و پس از طراحی نیز، به نگهداری وبسایت نیاز داریم.

برنامه¬ای با اهداف مشخص طراحی کنید

برنامه¬ی شما باید شامل هدفتان از طراحی وبسایت باشد. به دنبال فروش بیش¬تر هستید؟ یا مشترکین ایمیل؟ یا امور خیریه؟
سپس باید اهداف برنامه را تعیین کنید. می¬خواهید به چه مقدار فروش در ماه برسید؟ آیا در ماه تعداد مشخصی بازدید کننده هست که بخواهید با آنها ملاقات کنید؟ با کمک گرفتن از یک نرم¬افزار تحلیل خوب – مثل Google Analytics – شما می¬توانید تمامی این اطلاعات را بررسی کنید. 
 

در برنامه شرح وظایف داشته باشید

شما همیشه هم طراحی وبسایت را به تنهایی انجام نخواهید داد و به یک توسعه¬دهنده¬ی وب در کنار کسی که بتواند محتوا – مثل پست¬ها و جزییات صفحه¬ی وب – تولید کند. اینموضوع برای طراح لوگو و متخصص CSS که وظیفه¬ی شخصی¬سازی وبسایتتان را بر عهده دارند نیز صادق است. 
به محض اینکه در مورد تخصص¬های لازم تصمیم گرفتید، وظایف را تشریح کرده ومطمئن شوید همه از وظیفه¬ی یکدیگر خبر دارند.
بودجه¬ای بر اساس برنامه و وظایف در نظر بگیرید.
خوب خواهد بود اگر تیم خود را قبل از اختصاص بودجه جمع کنید، چرا که متخصصینی مثل طراح وب می-تواند بهترین قیمت را مثلا در هاستینگ، طرح گرافیکی، سیستم مدیریت محتوا و ... پیشنهاد دهند. این مساله به سایز سازمان شما ارتباطی ندارد. تنظیم بودجه با این هدف صورت می¬گیرد که دخل و خرجتان جور در بیاید. 
 

یک خط مشی برای محتوا در نظر بگیرید.

وبسایت¬هایی که خط مشی مشخصی برای محتوای خود ندارند، بعد از مدتی به روز نخواهند شد؛ این سایت¬ها ظاهری قدیمی دارند و مطالب تاریخ¬گذشته¬شان برای کسی جذابیتی ندارد. به همین دلیل، باید برای محتوای وبسایت خود – مثل پست¬ها، نمایش¬های اسلاید،پرونده¬ها، ویدئو¬ها و تصاویر – یک خط مشی در نظر بگیرید. آیا می¬خواهید تمامی آیتم¬ها را در روز اول منتشر کنید؟ بهتر نیست انتشار محتواهاتان را طبق برنامه¬ای در طول سال پخش کنید؟
ساختار وبسایت را طراحی کنید و ماکتی از آن بسازید.
برای صفحه¬هایی که وبسایت شما را تشکیل خواهند داد تصمیم بگیرید. به عناون مثال، ممکن است دوست داشته باشید صفحه¬هایی مثل درباره ما، ارتباط با ما یا یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. 
پس از تنظیم کردن لیست صفحه¬ها، باید یک ماکت از سایت خود بسازید و به افراد دیگر در سازمان نشان دهید. این اولین نسخه¬ی سایت است که می¬توان آن را در فوتوشاپ یا بسیاری دیگر از ابزارهای قالب¬بندی آنلاین طراحی کرد. در اکثر موارد بهتر است که یک طراح وظیفه¬ی کامل کردن ماکت را بر عهده داشته باشد، اما در بعضی موارد خودتان نیز با قلم وکاغذ می¬توانید این کار را انجام دهید. 

طراحی را شروع کنید. 

از  یک مکان¬یابی ساده تا طراحی لوگوی شرکت، بهترین فرایند طراحی توسط یک طراح وب حرفه¬ای انجام می-شود. حتی اگر تنها یک مشاور استخدام کنید یا از ابزارهای آنلاین برای طراحی سایتتان استفاده کنید، باید تمام زمان¬تان را برای طراحی بگذارید و خودتان را برای گرفتن تعداد زیادی تست¬ از وبسایت آماده کنید. 
طراحی و آزمایش را چندین بار انجام دهید.
آزمایش¬های پشت سر هم باعث کسب اطمینان از حل مشکلات و کاهش خطاها در آینده خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است یکی از آزمایش¬گرها متوجه شود که سایت روی Internet Explorer به خوبی بارگذاری نمی-شود. یا یک آزمایش¬کننده¬ی دیگر ممکن است دریابد که بعضی از دکمه¬های مکان¬یابی سایت به لینک¬های خراب هدایت می¬شوند. داشتن یک برنامه¬ی آزمایشی مشخص، تضمین می¬کند که وبسایتتان برای عرضه شدن به کاربران و موتورهای جستجو آماده است. 

نگهداری، نگهداری، نگهداری

ممکن است کسی را در سازمانتان داشته باشید که وظیفه¬ی نگهداری وبسایت به عهده¬ی او باشد، یا شاید بخواهید شخصی دیگر را برای این کار استخدام کنید؛ فرقی نمی¬کند کدام یک را انتخاب می¬کنید، امنیت، به¬روز¬  و تر و تازه بودن وبسایتتان با نگهداری تضمین خواهد شد.
مهم است که کسی را داشته باشید تا وظیفه¬ی قرار دادن محتوای جدید روی وبسایتتان را برعهده داشته باشد. همچنین به¬روز کردن پلاگین¬ها و CMSها نیز اهمیت دارد. به علاوه، باید سیستمی را تنظیم کنید تا در آینده از محتوای شما بک-آپ گرفته و امنیت سایت را برقرار کند. 
حالا آماده هستید که برای طراحی وبسایتتان برنامه¬ریزی کنید.
حالا که دانش لازم برای طرح¬ریزی وبسایتتان را دارید، یک طرح کلی بریزید و کسانی را که هر نقش را به عهدا خواهد داشت را در نظر داشته باشید. در صورت داشتن هر سوالی در زمینه¬ی برنامه¬ریزی موثر برای طراحی وبسایتتان، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.