وقتی که طراحان و توسعه دهندگان روی پروژه ها کار می کنند ، سوالات زیادی دارند : کاربران ما انتظار دارند در این صفحه چی ببینند ؟ چگونه کاربران ما قرار است با محصولات ما تعامل کنند ؟ این سوالات معمولا در حین توسعه پروژه پرسیده میشه .

هر تیمی می خواد خطر تصمیمات اشتباه در طراحی و  پیچیدگی توسعه محصولات رو کاهش بده ، طراحی محصول دیجیتال مطالبه رو زیاد قرار میده . تسترهای کاربرد افرادی هستند که به تیم محصولات کمک می کنند تصمیمات آگاهانه بگیرند . در اکثر سازمان ها ، نقش اولیه کارشناسان کاربردی طراحی اعتباربخشی مطمئن هست که محصول کاربردی است .

اما خیلی از تسترهای کاربرد شکایت دارند که تیم محصول طبق نتایج تحقیقاتشون عمل نمی کنند . با وجود اینکه این دلایل زیادی می تونه داشته باشه ، غالبا به خاطر گزارشات غیرکاربردی هستش . اگر تیم محصول در فهم یافته ها مشکل داشته باشند یا ندانند چه کاری با یافته ها بکنند ، به سادگی بیخیالش میشن .

این علت اهمیت کاربردی بودن گزارشات هست . در این مقاله ، یازده نکته هست که به تسترهای کاربرد کمک می کنه به این هدف برسند .

1- اهداف کلیدی کسب و کار را بدانید

اکثر شرکت ها یک فهم از اهدافشان دارند . دلیل اینکه شرکت ها سرمایه گذاری می کنند در بررسی های کاربردی هست که معتقدند که در رسیدن به اهدافشان کمکشون می کنه .

می تونیم  با یک ارتباط مستقیم بین حل اشکالات کاربردی و رسیدن به اهداف تجاری وزن بیشتری به گزارشات کاربردی بدیم. بنابراین ، کارشناسان کاربردی باید زمان کافی برای کشف اهداف کلیدی کسب و کار بگذارند و ممطمئن بشن که بینش کاربردی با اونها هم راستاست .

2- هنگام ارائه یافته ها خاص باشید

تصور کنید وقتی شخصی یک گزارش کاربردی رو باز می کند و یه جمله شبیه "پروسه خرید یک محصول سخته" می بینه ، بدون هیچ جزئیات اضافی . به احتمال زیاد به این نتیجه میرسه که یافته ها خیلی مبهم است . یافته های مبهم به تیم های محصول بینش خاصی نمیده . یه مقدار کمبود جزئیات می تونه در بهترین حالت تیم رو گیج  کنه که مشکل چیه . اما در حالت بدتر  می تونه به یه نتیجه نامطلوب سوق بده - وقتی تیم محصول یافته ها رو اشتباه تفسیر می کنه احتمالا سراغ حل یک مشکل اشتباه میرن.

لذا  همه ی یافته ها در گزارش باید خاص باشن ، ضروریه که یافته های کاربردی به صورت شفاف نوشته بشن که به تیم کمک می کنه علت مشکل رو شناسایی کنن و به سمت یک راهکار حرکت کنند . بدین ترتیب به جای گفتن "پروسه خرید محصول پیچیده است" یه متن شفاف جایگزین کنید . بگید چرا پروسه سخت است . کجای کار پیچیده است ؟ کجا برچسب های فیلدها واضح نیستن ؟ اونو تو گزارشتون شفاف کنید !

3- هرگز کاربران رو سرزنش نکنید

توصیف یافته ها در ارتباط با کاربران یک مشکل نسبتا مشترک خیلی از مطالعاتهست . "کاربر باید این کار رو بکند" یا "متاسفانه یک کاربر نمی تونه ..." اینها می تونن باعث خسارت به گزارش شما بشن . چنین زبانی تمرکز را از طراحی تغییر می دهد و گناهو گردن کاربر می اندازه . اون مشکل کاربر میشه نه مشکل محصول . وقتی اعضای تیم و سهامداران چنین یافته هایی رو می خونن ، ممکنه فکر کنن "خوبه، این کاربر با تجربه نبوده . احتمالا باید تست دیگری اجرا کنیم با کاربران با تجربه ؟" و میتونه مشکل رو نادیده بگیره .یکی از اهداف یک مطالعه پژوهانه تولید همدلی برای کاربر نهایی هست . تسترهای خوب UX همیشه جلسه تست کاربرد رو با کلمات "ما شما رو تست نمی کنیم ما محصول مون رو تست می کنیم" شروع می کنن همان نگرش باید در گزارش های کاربردی استفاده بشه .

4- از بیرون به قضیه نگاه کنید

در اکثر مواقع اونها خیلی روی جزئیات متمرکز میشن ، بنابراین فراموش می کنند به موضوعات اصلی تر توجه کنند. برای مثال ، وقتی رفتار کاربر خاص بررسی میشه ، راحته که روی تهیه پیشنهادهای جزئی برای نحوه بهبود تجربه کاربری متمرکز بشیم اما فراموش میشه توجه به اینکه جریان کامل مطابق انتظارات کاربر نیست یا نیازهاشو برآورده نمی کنه . اگر کاربران در هر مرحله ای مشکل داشته باشند شاید به طور کلی روال کار غلطه به جای جزئیات داخل روند .

5- پیشنهاد طراحی مجدد را به گزارش های کاربردی اضافه کنید

هدف تحقیقات کاربری و تست های کاربردی صرفا یافتن مشکلات و عیوب نیست همچنین پیشنهاد راهکار برای مشکل ها هم هست . مکررا تسترهای کاربرد هدایت می کنند تست کاربرد را ، مشکلات را پیگیری می کنند اما پیشنهادی برای رفع مشکل ارائه نمی دهند . پیشنهادات نقش اساسی بازی می کن اونها کمک می کنن گام های بعدی رو تعیین کنیم و نتیجه را کاربردی می کنند . 

تسترها افراد مناسبی هستند برای نوشتن پیشنهادات زیرا اونها دارند تخصص منحصر به فردی در فکر کردن به راهکارهای طراحی . اونها تست های کاربردی زیادی انجام میدن و دانش دست اول دارند در مورد اینکه چیزی در مورد کاربران جواب میده و چه چیزی جواب نمیده .

نوشتن پیشنهادات کاربردی و مفید  هست یک مهارت که همه ی حرفه ای ها باید یاد بگیرن . چیزهای کمی هست که باید هنگام نوشتن پیشنهاد به حساب بیارید :

  • اجتناب از پیشنهادات مبهم : پیشنهادات مبهم مثل "پیام های خطا رو شفاف تر کنید" چیز کافی برای شخصی که گزارش رو می خونه نیست . ضروریه که پیشنهادات سازنده باشند با جزئیات کافی . 
  • اجتناب از توصیه های پیش فرض: از مفروضات دور بمانید . مطالعات و بهترین تست ها رو در گزارش تون ارجاع بدید .
  • توصیه های کاربردی خود را مورد بحث قرار دهید : با طراحان ، توسعه دهندگان ، فروشندگان و تیم های بازاریابی صحبت کنید تا یاد بگیرید چه چیزی جواب میده و چی جواب نمیده از هر دو منظر تجاری و فنی . خرد جمعی می تونه کمک کنه به شما که به راهکارهای بهتری برسید .
  • پیشنهادات را به زبان خواننده بنویسید : خوانندگان توصیه ها الزاما متخصص نیستند ، لذا از اصطلاحات فنی بپرهیزید مانند "خطای 508" .
  • توصیه های خود را مجسم کنید :  یک تصویر معادل هزاران کلمه است و این  قانون در مورد توصیه ها نیز صدق می کند . تجسم توصیه ها به معنی این نیست که متخصصان کاربردی باید اشکال خیلی حرفه ای رسم کنند . اضافه کردن که طرح فوری برای نشان دادن یه مطلب کاملا قابل قبوله .

6- تیم و سهامداران را در تست های کاربردی اشتراک بدید

نزدیک تیم طراحی و توسعه باشید ، به جای تحویل گزارش و خروج از پروژه . مشارکت بدید اعضای تیم و سهامداران را در طرح های پژوهشی .

این دو نکته رو در نظر بگیرید : 

  • از طراحان ، مدیران محصول و بازاریابان در مورد انتظارات بپرسید قبل از تست . با یک پرسش ساده "بعد از اینکه این تحقیق رو انجام بدیم ، چه نتیجه ای انتظار دارید؟" شما علاقه به نتایج ایجاد می کنید .
  • دعوت کنید از اعضای تیم و سهامداران که جلسات تست کاربردی را ببینند . مشاهده ی نحوه تقلای کاربران هنگام کار با یک محصول باعث میشه سهامداران ارزش جلسه را بفهمند .

7- گزارشات را کوتاه و متمرکز نگه دارید

خوانندگان گزارش های کاربردی افراد پرمشغله ای هستند ، و معمولا با  اطلاعات زیادی در گزارشات مواجه میشن . لیست طولانی توصیه ها کمتر احتمال داره خونده بشه و اجرا بشه . به یاد داشته باشید که با هر موضوع اضافی که در گزارش ذکر میشه ، شانس اینکه خواننده به صفحه آخر گزارش برسه رو کمتر می کنید . پس گزارش را کوتاه و متمرکز نگه دارید .

8- یافته ها را رتبه بندی کنید

هیچ تیمی بی نهایت وقت نداره که حل کنه همه ی مشکلات احتمالی که در تست پیدا میشه . مهمه که بفهمیم هر مشکلی که کشف میشه در تست کاربرد اهمیت یکسانی نداره . تستر های کاربرد باید اولویت بندی کنند همه ی یافته ها رو و روی مهمتر ها تمرکز کنند . یافته ها رو رتبه بندی کنید با کم ، متوسط و مهم ، کمک می کنه تیم بفهمه که مشکلات بحرانی چیه ؟

اما قبل از اختصاص اولویت بندی ، ضروریه که با یک تیم تولید و سهامداران کار کنید برای رسیدن به یک اجماعی که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست .

9- گزارش هایتان را به صدا در بیاورید

فقط یافته ها و پیشنهاداتتان را لیست نکنید . توصیف کنید اونها رو در یک فرمتی از داستان متقابل کاربران و محصول . گزارشات کاربردی تاثیرگزارترین هست وقتی نشان می دهند مشکلات را با استفاده از کلیپ های ویدیویی از تست شرکت کنندگان و وقتی حاوی نظرات شرکت کنندگان در جلسات تست هست .

10- گزارشات را برای مخاطبان مختلف سفارشی کنید 

خیلی خوبه که چند ورژن از گزارشات کاربردی برای مخاطبان مختلف تهیه کنید . برای مثال ، وقتی میخواید یه گزارش برای توسعه دهنده ها بنویسید ، شما می تونید جزئیات فنی بیشتری داشته باشید ولی برای سهامداران شما احتمالا فقط یک خلاصه اجرایی از مشکلات رو دارید .

11- یافته ها را ارتقا دهید 

کافی نیست که آزمایش رو انجام بدید ، یه گزارش بفرستید در قالب ایمیل و معتقد باشید که اعضای تیم می خونن و عمل می کنن. تسترها باید فعالانه عرضه کنند یافته هاشون رو - مطمئن بشید هر کسی که باید بدونه ، گزارش شما رو ببینه .