طراحی سایت امروزه به یک مهارت عادی تبدیل شده است ، و شما با رقبای زیادی طرف هستید و تنها چیزی که می تونه به شما کمک کنه که در این رقابت پیروز بشید اینه که امتیاز مهمی داشته باشید .

کاری که میشه برای شناساندن و تحسین شدن و جلب توجه سایت هامون انجام بدیم چیه ؟ نیاز به یک اصلاح اساسی در طرز فکر ما در مورد طراحی سایت داره . در این مقاله کوتاه ، نگاهی به مسائل کلیدی می اندازیم که برای ساخت سایت های برتر مهم هستند .

محتوا باید اولویت باشد

به عنوان طراح ما معمولا مشتاقیم که طراحی های حیرت آور ایجاد کنیم .

ولی چیزی که مدیر سایت می خواد ،اینه که کاربران محتواشو بخونن ، مشغولش بشن ، و شاید حتی چیزهایی ازش بخرن . تصاویر زیبا فوق العاده است ، اما تجربه ای که محتوا به کاربر میده رو نداره .

چیزی که ممکنه بهش توجه کنیم قالب قشنگه ولی باید اون در راستای ارائه محتوا باشه ، اگر قرار باشه یه چیزی قربانی بشه اون عناصر طراحی هستش .

 

طراحی ریسپانسیو یک اصل است

امروزه طراحی ریسپانسیو خیلی مهمه زیرا تعداد زیادی از کاربران از موبایل شون برای مرور وب استفاده می کنند ، و حقیقت اینه که اکثر مرورگرهای موبایل هنوز صفحات وب رو شلوغ و درهم لود می کنند . 

چند استثنا قابل توجه وجود دارد ، ولی خیلی نادر هستند . 

 

 

محتوای اصلی باید آشکار باشد

زمانی که باید آشکار باشه ، غالبا نیست . طراحی نباید قسمت های مهم رو از دید ببره . اون باید قسمت های مهم رو طوری برجسته کنه که توسط کاربر ابتدائا دیده بشه ولی هنوز بسیاری از طراحان دنبال طراحی خلاقانه هستند و این موارد مهم رو رعایت نمی کنند .

این اشتباه رو نکنید . کاربران ممکن نیست مدت زیادی توی سایت بمونن ، نمایش برند جلوتر از بقیه قسمت ها حیاتی ه . حتی اگر سریع سایت رو ترک کنند ، حداقل یه تاثیر گذاشته اید . بعدا وقتی با برند روبرو بشن احساس آشنایی می کنن ،  و احتمال بیشتری در خرید از یک برند آشنا وجود داره .

چیزی که اتفاق میفته یه نوع خودآزاری شناخته شده است ، جایی که ذهن هوشیار می گه " اگر در موردش شنیدم ، اون باید خوب باشه" . این دلیل شرکت ها برای هزینه کردن میلیون ها دلار برای نمایش لوگوشون در یک رویداد ورزشیه .

چه چیز دیگری مهم است ؟ سوال خوبیه ، پاسخش بستگی داره به نوع سایتی که می سازید . چیزی که نیاز دارید اینه که اگر شما از این سایت بازدید می کردید دنبال چه چیزی بودید . این خیلی فرق داره با چیزی که معمولا صاحبان سایت ها قصد دارن بگن . چیزهایی که کاربران دنبالش هستش مهمه که در سایت برجسته باشه .

 

عناصر گرافیکی باید به سادگی ترکیب بشن

طراحی شما ممکنه بازدید کننده رو در بهترین حالت شگفت زده کنه . اون باید احساس لذت داشته باشه تا ناراحتی . اکثر طراحان غیر از این عمل می کنن و دنبال اضافه کردن آیتم هایی به صفحه هستن که احساس شگفتی به کاربر بده بدون اینکه مطمئن بشن این عناصر مزاحمتی برای کاربر نداشته باشه .

شما نیاز دارید مطمئن بشید که این جور عناصر حذف بشه . وقتی به خوبی نمایش داده نشن اصلا نباید نمایش داده بشن .

 

لایه ها رو کم کنید

شما می تونید این تزئینات رو از طریق لایه ها اضافه کنید . افراد طراحی ریسپانسیو ایجاد می کنند در حالی که به نظر می رسه فراموش می کنند که یه سه بعدی برای کار دارن ، و در نتیجه اونها پتانسیل طراحی ریسپاسیو رو فراموش می کنند.

یه مثال از نحوه عملکرد این ، تصور کنید یه سایت دارید جایی که شما یه قالب دارید با چند نقطه توقف . راه مرسومی که فکر می کنید اینه که هر چیزی رو در یه لایه بزارید ، که منجر به فشرده شدن در نمایشگرهای کوچکتر خواهد شد ، مجبور میشید بعضی چیزها رو حذف کنید یا یه طراحی زشت داشته باشید .

دو کلمه آخر نباید قاطی بشه وقتی  شما درباره چیزی که درست کردید صحبت می کنید . کار خوب اینه که در واقع می تونید از  لایه ها پرهیز کنید.

با جمع کردن کردن عناصر استایل در یک لایه جداگانه ، می تونید اونها رو مخفی کنید یا نمایش بدید در قسمت هایی که جادارید مستقل از لایه محتوا و هر دو لایه کاملا ریسپانسیو هستند .

فرض کنید کاربر سایت رو در یک مانیتور با رزولیشن 2560 * 1440 می بینه. لایه های پایینی محتوا پوشش میدن کل عرض صفحه را ، اما ما می تونیم حاشیه ها رو تنظیم کنیم که محتوا را داخل یک حاشیه تزئینی خواهد گذاشت  که می تونه هر سایز دلخواهی باشه .

قرار دادن اون حاشیه تزئینی در لایه بالایی بدون لبه بیرونی ، می تونیم فقط عرض رو برابر اندازه حاشیه بیرونی لایه پایین تر تنظیم کنیم .

همانطور که کاربر از نقطه های اتصال صفحه پایین میاد ، دو لایه می تونه ادامه پیدا کنه با هم مانند این ، و لایه بالایی حتی می تونه به طور کامل حاشیه های برای هر نقطه انفصال نمایش بده . تا آخرین نقطه که لایه بالایی رو به طور کامل رد می کنیم ، صرفا مخفیش می کنیم .

پتانسیل آشکاری اینجا هست . آیا شما تعداد زیادی تبلیغات مزاحم دارید در ستون راست ؟ می تونید مخفیشون کنید از کاربرانی نمایشگر کوچک دارند ، و علاوه بر این می تونید در صورت نیاز اونها رو به آخر اضافه کنید با جی کوئری .

 

راه نهایی جداکردن درست  محتوا از طراحی

این راهی هست که صفحات وب قرار است کار کنند ، با ذخیره سازی "اضافی" در یک لایه کاملا جداگانه ، شما حتی جدایی کاملتری از محتوا نسبت به طراحی رو دارید ، زیرا اون لایه بالایی می تونه خراب بشه با هر زمانی بدون تاثیر بر لایه پایینی ، و بالعکس .

کیف کنید از آزادی ای که این برای شما میاره ، بنابراین شما می تونید بازی کنید با هر نوعی از ایده های خلاقانه هنگامی که محتوا خودش باقی مونده .

این دقیقا همون مفهومه همانند استفاده از ماشین های مجازی برای sandboxing . اهمیتی نداره چه کار می کنید ، نمی تونید تاثیر بزارید روی محتوای صفحه زیرا اون جداسازی شده از لایه تزئینی .