اهمیتی نداره که سایت چقدر کوچک یا بزرگ باشه ، این قوانین پایه ی طراحی خوب هستند . اگر در امتداد این دستورالعمل ها حرکت کنید و اونها رو بخشی از ذهنیت تون در ابتدای هر پروژه قرار بدید ،  به خیلی از اشتباهاتی که طراحان باهاش درگیر هستند دچار نمی شوید .

1- باید پایدار باشید

طراحی پایدار به سادگی قابل استفاده و فهمیدن هستش . تعاملات کاربری همچنین تصاویر باید از لحاظ بصری  در سراسر یک طراحی مشابه باشند .

این یعنی دکمه ها همرنگ هستند و حالت شناور یکسانی دارند که به کاربر کمک می کند بفهمه چگونه باید تعامل کنه ، سرفصل ها یک سایز هستند و از یک فونت در همه ی طراحی استفاده می کنند و عناصر مانند رنگ ها از یک پالت پیروی می کنند که مرتبط با برند هستند . 

 

2- باید از فضای خالی استفاده کنید

نیازی نیست هر چیزی رو بالای صفحه جا بدید . از فضای خالی برای ایجاد ریتم و جریان استفاده کنید سلسله مراتب بصری و کمک به کاربران برای حرکت روی طرح ایجاد کنید. 

اگر محتوا خوب باشه اسکرول خواهند کرد . و فضای خالی واقعا کمک می کنه که کاربر تشویق به نگاه کردن به پایین صفحه بشه . 

اگر صفحه نمایش کوچکتر بشه فضای خالی خیلی مهم تر خواهد بود . فضای اضافی اطراف عناصر باعث تفکیک عناصر و ساده تر شدن مطالعه خواهد شد . 

مطمئن نیستید کجا فضای خالی استفاده کنید ؟

  • اطراف دکمه ها و دیگر عناصر تعاملی
  • فاصله بین خطوط برای مطالعه بهتر
  • بین فیلدهای فرم که در موبایل برای لمس کردن راحت تر باشند 
  • اطراف هر عنصری که می خواید کاربران روش متمرکز بشن 

 

3- باید از یک شبکه استفاده کنید

شبکه پایه ux است . وقتی با یک شبکه بندی طراحی می کنید ، سایت نهایی دقیق تره . 

شبکه ها افقی و عمودی هستند ، گرچه مشهورترین شبکه بندی ممکنه 12 ستون عمودی باشه .

شبکه چیزی هست که فقط شما می بینید در فرآیند طراحی و اگر مشکل داشته باشید در جایگذاری عناصر یا ساخت طرح کلی سازمان یافته ، یک شبکه خیلی کمک کننده است .

 

4- الگوی کاربر را فراموش نکن

کاربران کارها رو در یک سبک مشخص انجام میدن و انتظار چیزهای مشخصی از طراحی دارن . به منظور داشتن موفق ترین ، طراحی باید الگوهای عمومی پذیرفته شده کاربران رو رعایت کنه تا کاربران دقیقا با عملکرد سایت آشنا باشن .

الگوهای معمول کاربران عبارتند از :

  • ترتیب اطلاعات در فرم ها ، شروع با نام یا ایمیل و پایان با دکمه ثبت
  • جایگاه منوهای ناوبری
  • مکان و قابلیت کلیک آیکن سبد خرید در فروشگاه اینترنتی
  • نحوه عملکرد اطلاعیه ها
  • آیکن جستجو و چت

 

5- از بخش های مشابه در قالب استفاده کنید

هر عنصر در طراحی سایت باید مانند هر عنصر دیگری از همان جنس کار کند . این عناصر همچنین باید یک هویت بصری داشته باشند که کاربران در نگاه اول بدانند چی هستند و چه کار می کنند .

رابط های کاربری زیادی هست که می تونن ساخته بشن در یک طراحی که به اصل شباهت در طراحی پایبند هستند . 

 

6- شما باید تایپوگرافی خوبی داشته باشید

نیازی نیست که یک تایپوگراف حرفه ای باشید اما قطعا کمک کننده خواهد بود .

بخش  اصلی طراحی خوب از خوانا بودن نشات گرفته است . و این مهم بسته به این است که چگونه انتخاب می کنید و استفاده می کنید از سبک های طراحی .

وقتی شک دارید ، از دوگانه های ساده انتخاب کنید مثل serif و sans serif . یه مرحله از طراحی به عقب برگردید و ببینید متن از فاصله قابل خواندن هستش ؟ سپس به متن از یک پنجره کوچک نگاه کنید مثل صفحه نمایش موبایل و مطمئن بشید که در نگاه اول خوانا باشه .

تلاش کنید که فضای با کنتراست بالا داشته باشید ، مثل رنگ روشن در پس زمینه تیره یا بالعکس ، به طوری که هر کلمه به سادگی قابل خواندن باشه .

 

7- صفحه نمایش های رتینا رو فراموش نکنید

 

حتی کوچکترین صفحه نمایش ها می تونن عناصر رو پردازش کنن و تصاویر رو با کیفیت بالا .

نیازه که در نظر بگیرید چگونه تصاویر ، آیکون ها و دیگر عناصر رو استفاده می کنید که همه چیز بدون در نظر گرفتن سایز صفحه نمایش خوب به نظر بیاد . در صورت امکان ، استفاده از وکتور بهترین راه حل هستش .

اگر تصویری ندارید که رزولیشن مناسب داشته باشه ازش استفاده نکنید . تصویر نداشتن بهتر از یک تصویر بی کیفیت هستش . 

 

8 - باید صادق باشید

طراحی شما باید مطابق تجارت کوچک شما باشه و شفاف باشه در مورد کاری که می کنید . طراحی یا تصویر را ندزدید ، از کلمات دروغی برای جذب مخاطب استفاده نکنید و در مورد محتواتون صادق باشید .

علی رغم کلاه برداری های زیاد اینترنت ، کاربران می خوان تعامل کنند با طراحی های معتبر . فریب دادن کاربران برای انجام کارهایی یا ثبت نام یک محصول یا سرویس باید برای شما کار غیراخلاقی باشه . روی پروژه هایی که انتظاری غیر از این دارند کار نکنید .

 

9- دسترس پذیری را نادیده نگیرید

اینترنت باید برای حداکثر کاربران قابل استفاده باشه . و هنگامی که ممکنه اون سخت باشه که مطمئن بشید طراحی دسترس پذیر است ، انقدر که فکر می کنید سخت نیست .

گوگل یه راهنمای خیلی خوبی برای دسترس پذیری داره :

به طور کلی صحبت کردن ، وقتی می گوییم یه سایت دسترس پذیر است ، منظور ما این است که محتوای سایت در دسترس است ، علمکردش کار می کند ، واقعا برای همه . به عنوان توسعه دهنده ، ساده است که فرض کنیم همه ی کاربران می بینن و استفاده می کنن از کی بورد و موس و صفحه لمسی و می تونن با محتوای صفحه ارتباط برقرار کنن همونطور که شما می تونید . این می تونه منجر به یک تجربه ای بشه که به خوبی کار می کند برای بعضی از افراد اما مشکلاتی داره برای بقیه

 بسیاری از اصول طراحی خوب ، مانند سایز ، کنتراست و فضا ، مشارکت داره در دسترس پذیری.

 

10 - طراحی ریسپانسیو

در سال 2018 نیازی به گفتن این موضوع نیست ، ولی سایت شما باید ریسپانسیو باشه . 

هر سایتی باید در هر دستگاهی کار کند .

نتیجه

مجموعه ی جامعی از قوانین می تونه کمک کنه به شما که به یک طراحی برسید سریعتر و با کارکرد بهتر . توجه کنید هیچ یک از این دستورات نمی گن چگونه یه طراحی باید به نظر برسه ، اینها نشات گرفته از این هستند که طرح کلی و نحوه پیاده سازی هر سایت چگونه باید باشد .