اگر شما تصمیم به راه اندازی یک سایت جدید فروشگاه اینترنتی دارید ، اولین گام اینه که تصمیم بگیرید یه فروشگاه ساز آماده می  خواید یا یک سایت اختصاصی .

جدای از اینکه سیستم های فروش اینترنتی آماده مزایای زیادی دارند ، اما نیازهای هر شرکتی رو پوشش نمی دن .

با اینکه زمان و هزینه بیشتری نیاز دارند ولی فروشگاه های اینترنتی سفارشی امکان کنترل ، انعطاف پذیری و قابلیت توسعهبیشتری خواهند داشت.

 1- سفارشی کردن کالا

اگر شما بخواهید به خریداران گزینه های زیادی برای سفارشی کردن محصولی که می خرند را بدهید ، شما نیاز به استفاده از یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی خواهید داشت . 

یه مورد معمول ، یه فروشگاه لباس که امکان تغییر سایز ، رنگ ، فونت و تصویر روی تی شرت رو داشته باشه.

با هر یک از این متغیرها ، یه قیمت جدیدی ایجاد خواهد شد ، یه سیستم آماده نمی تونه همه ی این گزینه ها رو برای یه محصول  تطبیق بده.

نیازهایی از این قبیل ، نیازمند یه راهکار پیچیده برای سازماندهی اونهاست .

 

2- روش های حمل اختصاصی

فروش اجناسی که وزن و سایز معمولی دارند مشکل خاصی نداره ، اما تنوع بیشتر محصولات فروشگاه شما نیاز به روش های ارسال متنوع تری خواهد داشت که مشتریان علاقه دارند . و باعث میشه جذاب تر به نظر برسه .

برای مثال ، مشتریان شما شاید بخوان سرویس های تحویل مختلفی رو انتخاب کنند ، مثل DHL ، تیپاکس ، پیک موتوری  ، باربری و..

اگر شما ارسال به خارج از کشور هم داشته باشید ، ممکنه نگران سفارشی سازی باشید .

مشکل دیگر اینه که ممکنه به وجود بیاد ارسال چیزهایی هست که نیاز به کنترل دما دارند . این ممکنه نیاز به یخچال داشته باشند .

 

3- قوانین خاصی برای صنعت شما هست

همه ی صنایع یکسان نیستند ، احتمال داره صنعت شما آیین نامه ها و قوانین خاصی داشته باشه .

برای مثال همونطور که گفته شد ، خنک نگهداشتن یه مشکله . کالاهای خراب شدنی مثل میوه ، سبزی ، گوشت و لبنیات نیاز به نگهداری های خاصی دارند ، مثل مایعات .

هر ارسال کننده ای قوانین خودشو در مورد موارد ممنوعه داره . برای مثال در روش پستی ارسال مایعات ممنوعه . 

اگر شما در حرفه ای هستید که محصولاتی شبیه موارد ذکر شده معامله می کنید ، استفاده از یک سایت شخصی یه راهکار عاقلانه است .

این کمک می کنه که مطمئن بشید مطابق استانداردهای ارسال صنعت تون و حاملی که استفاده می کنید باشه .

 

4- چندین تامین کننده دارید

دلیل مهم دیگر برای استفاده از یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی ، در بحث ارسال وقتی چند فروشنده دارید .

فروشنده های بیشتری که شما رابطه باهاشون دارید ، باعث میشه چند روش حمل و نیازهای خاص در ارسال داشته باشید .

برای مثال ، یه فروشنده ممکنه با یه ارسال کننده راحت باشه چون بهش نزدیکه و دیگری با یکی دیگه چون تخفیف داره .

این تنوع گزینه ها منتج میشه به ، شما ممکنه مجبور بشید سفارشی کنید فروشگاه تون رو که محدود کنه مشتری های شما رو .

برای مثال بعضی از ارسال کننده ها مایلند ارسال کنند با جعبه ، یا امضا بگیرند از تحویل گیرنده ولی بقیه اینطور نباشند .

 

5- کد تخفیف های اختصاصی دارید

ممکنه یه سیستم آماده روش هایی رو برای کد تخفیف داشته باشه ، ولی اون ممکنه خیلی محدود باشه . 

برای مثال شما می خواید محدود کنید خریداران رو برای استفاده از کد تخفیف برای تعداد خاصی از آیتم ها ، یا جلوگیری از استفاده از کد تخفیف برای بعضی از محصولات یا برندها اگر یه فروشنده اجازه تخفیف نده در محصولات خاص .

متاسفانه ، هر سیستم آماده ای این امکانات رو نداره .

استفاده از یک وبسایت اختصاصی ، همچنین ، اجازه میده به شما که قوانین زیادی برای کدهای تخفیف وضع کنید همونطور که می خواید .

 

6- نیاز دارید به یک نرم افزار دیگر متصل کنید

نیاز به اتصال به سایر سیستم ها مانند حسابداری و انبارداری ، یه نیاز خیلی معمول فروشگاه های اینترنتی است .

براساس نرم افزاری که استفاده می کنید ، یکپارچه سازی اون با فروشگاه اینترنتی تون ممکنه نسبتا ساده باشه ، یا اون می تونه نیاز داشته باشه یه تعامل خوب . در حالت دوم ، شما احتمالا باید از یه سایت اختصاصی استفاده کنید.

 

7- مشتریان تون نیاز های خاصی دارند

بعضی از سرویس های تجاری ، مشتریان بی حوصله ای دارند و می خوان پروسه خرید تاحد ممکن به سادگی و سرعت انجام بشه . در حالی که بقیه شاید بپسندن حس آشنایی و دوستانه . براساس مشتریان تون و تجربه خریدی که ایجاد می کنید یه سایت فروش اینترنتی اختصاصی ممکنه بهترین راه براش باشه .

 

8- گزارش های اختصاصی نیاز دارید

مشتریان شما ، ممکنه بخوان ببینن گزارشی از کل سفارشاتشون از سایت شما در طول یک بازه زمانی برای انطباق . ساخت این گزارش برای یک دوره زمانی خاص ، یه امکانی هستش که همه ی سیستم های آماده ندارن .

 

9- روش پرداخت خاصی نیاز دارید

همه ی سیستم های آماده ، همه ی روش های پرداخت رو ساپورت نمی کنن . با اینکه بیشتر کسب و کارهای کوچک از پرداخت آنلاین استفاده می کنند شاید شما بخواید از روش های دیگری نیز استفاده کنید .

 

10 - نگرانی های امنیتی دارید

غالب نگرانی های امنیتی در مورد یک فروشگاه اینترنتی حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان است ، به طور خاص ، اطلاعات بانکی شون . 

 

11 - امکانات مهمی برای مشتریان نیاز دارید

اگر کسب و کار خاصی دارید ، وبسایت تجاری شما ، باید منحصر به فرد باشد از لحاظ امکانات . وقتی که به مرحله رشد می رسید ، شما می تونید شروع کنید ارائه امکانات خاصی که نرخ رشد رو افزایش بده . برای مثال ، ممکنه بخواید بسازید یه تجربه خرید شخصی برای هر مشتری .

متاسفانه اکثر سیستم های آماده ، سفارشی سازی های شخصی رو قربانی استاندارد سازی می کنند ، و کاملا قابل پیش بینی هستند . این به این معنیه که اگر بخواید بسازید یک تجربه خاص خرید ، شما باید بیخیال شون بشید و سایت شخصی بسازید .

 

12 - قصد ارتقای فروشگاه آماده تون رو دارید

در یک نقطه خاص ، هر تجارتی با یک دیوار اصابت می کند وقتی که می خواد فروشگاه ساز آماده ش رو ارتقا بده  . احساس رشد می کنید درد که پی می برید که نرم افزار شما نمی تونه کارهایی که شما می خواید رو انجام بده . این وقتی اتفاق میفته که شما علاقه مند به رشد هستید مانند ماینگین درآمد بر مشتری ، تعداد تکرار خرید و درصد سبد خرید های رها شده .

در حقیقت ، اکثر کسب و کارها می دونن که تقریبا غیر ممکنه که برگردن و استفاده کنن از یک فروشگاه ساز آماده ، یکبار وقتی که از فروشگاه اینترنتی شخصی استفاده کرده باشن . راحتی و سادگی سیستمی که دقیقا با خصوصیات شما راه اندازی شده خیلی قدرتمنده . 

 

13 - اتصال به انبار یا فروشندگان

نگرانی دیگر که با رشد بیزنس شما اتفاق میفتد توانایی حفظ یک مقدار محصول در انبار برای همیشه است . برای انجام این کار ، شما نیاز دارید ارتباط برقرار کنید با فروشنده ها که می تونید موجودی کالاها رو حفظ کنید وقتی خودتون کم میارید .

فروشگاه اینترنتی  اختصاصی ،  می تونه به سیستم انبارداری شما وصل بشه و شبکه فروشندگان که لیست محصولات رو به صورت خودکار مدیریت می کنه . وقتی تعداد کمی از یه محصول در انبار دارید ، سیستم می تونه یه سفارش ثبت کنه و ارسال کنه به تامین کننده برخلاف انتظار یه محصول پرفروش هم هست .

 

نتیجه نهایی

مگر اینکه یه شرکت بزرگ باشید با خواسته های خاص ، شما احتمالا شروع می کنید با یک فروشگاه ساز آماده برای سایت تون . وقتی درآمد و مشتریان تون افزایش یافت شما نیاز به سایتی با شخصی سازی های بیشتری هستید . اگر شما نیازهایی مثل آنچه گفته شد دارید از سیستم های اماده استفاده نکنید