اینستاگرام خیلی خوبه ، همچنین 500px و Flickr . با اینکه این پلتفرم ها مفید هستند  اما برای تضمین موفقیت شما در اینترنت کافی نیستند . به عنوان یک عکاس ، شما به یک ابزاری که کاملا هنر شما رو پوشش بده ، و به طور کامل بتونید کنترلش کنید نیاز دارید ، و  ویترینی از عکس های شما دقیقا طوری که می خواید رو براتون ایجاد کنه - بدون هیچ محدودیتی در اندازه ، کیفیت یا طراحی . این ابزار اسمش سایت عکاسی شماست . اون ویترین بهترین شات های شما خواهد بود و کمک می کند که شما رو یک خبره در زمینه کاری خودتون نشون بده . ولی یه سایت فقط این کار رو نمی کنه : اون همچنین باعث جلب توجه افراد و گوگل هم میشه ، و مشتریان بیشتری برای شما میاره .

نمی دونید از کجا و چطور شروع کنید ؟ نگران نباشید ! به عنوان یه عکاس ، شما یه حس زیبایی شناسی طبیعی دارید . که می تونید در طراحی سایت تون استفاده کنید . و یه مزیت مهم دیگه هم دارید : وجود ابزارهای حیرت انگیزی که امروزه سایت ساز ها به ارمغان آورده اند ،این کار شما رو خیلی راحت می کنه .

این ها گام هایی است که باید به ترتیب برای ساخت یک سایت عکاسی انجام بدید تا سبک خاص شما رو نشون بده و بازدید کننده ها رو جلب کنه .

1- تمرکزتون رو مشخص کنید

قبل از روشن کردن کامپیوتر و  باز کردن سایت ساز مورد علاقه تون ، بشینید و از خودتون بپرسید هدف دقیق شما چیست . آیا جذب مشتری بیشتر است ؟ نمایش آخرین پروژه های عکاسی تون هست ؟ یا هر دو ؟ ذهن شما باید قبل از شروع تنظیم باشه ، چون که اون به شما کمک می کنه برای انتخاب تصاویر درست و سازماندهی بهتر اون ها .

معمولا ، بیشتر عکاسان یک سایت را برای ژانرهای مختلف استفاده می کنند ، تا زمانیکه یه خط شفاف بین اونها  بکشید کاملا درسته . مثلا ساخت چند گالری ، هر کدوم برای یک دسته مثل عروسی ها ، پرتره ها ، عکس های خیابانی ، و.. اگر شما مجموعه های زیادی از پروژه های انحصاری دارید ، یا اگر کارهای هنری رو نمی تونید وفق بدید با کارهای تجاری تون ، می تونید سایت های جداگانه ای براش در نظر بگیرید . 

 

2- بهترین عکس ها رو انتخاب کنید

حالا که شما تصمیم گرفتید در نمونه کار آنلایتون کدام مجموعه از کارها رو می خواید نمایش بدید ، زمان انتخاب عکس هاست . خیلی مهمه که به خاطر داشته باشید که سایت شما همون عملکرد اکانت اینستاگرام شما رو نداشته باشه . اینجا شما نمی خواید هر تک عکسی که گرفتید رو منتشر کنید ، به منظور پر کردن رزومه تون . برعکس : سایت شما با هدف نمایش بهترین کارهای شماست ، بهترین نماینده ها در هر دسته بندی .

به طور مختصر ، همیشه کیفیت رو به جای کمیت انتخاب کنید . توصیه من : در هر گالری حداکثر 20 تا 30 عکس . اگر بازدید کننده هاتون میل به بیشتر داشته باشند بهتر از اینکه بیش از حد تغذیه شون کنید . علاوه بر این ، تعداد زیاد تصویر در سایت شما ، ممکنه باعث کندی بشه و همونطور که می دونید کاربران اینترنت و مخصوصا کاربران موبایل خیلی صبور نیستند.

3- قالب تون رو تصور کنید

قالب اساس دیداری سایت شماست . برای یک عکاس ، قالب تعیین خواهد کرد که چقدر عکس هاتون در دید باشند . اولین راه برای این کار  انتخاب یک طراحی خلوت ، با تعداد کمی از آیتم هاست . یه بکگراند سیاه یا سفید نیز توصیه میشه . چون به طور طبیعی تصاویر شما رو برجسته می کنه . دوما ، در نظر بگیرید نوع نمایشی که شما می خواید استفاده کنید . اون باید بپوشونه غالب فرمت های تصاویرتون رو : اسکرول بخوره اگر چند تا عکس عمودی داشتید ، تصویر بندانگشتی برای افقی ها و.. . 

نیاز به الگو دارید ؟ یه نگاهی به سایت های عکاسان بندازید که می پسندید و ببینید چطور کارشون رو سازماندهی کردن. 

 

4- صفحات درست رو اضافه کنید 

وقتشه که کارهایی بکنید که شما بعد از دبیرستان نکردید : یه کاغذ و قلم بردارید . ساختار سایت تون رو بکشید ، اون باید مشخص کنه که چطور صفحات سایت شما به همدیگر متصل میشن. 

و سپس لیست صفحاتی که توی سایت می خواید رو مشخص کنید ، و اینکه کجا قرار می گیرند . به ترتیب اهمیت ، به عنوان یه عکاس ، بخش های زیادی نیاز ندارید . لیست صفحاتی که حتما می خواید :

صفحه اصلی

این جایی است که شما خودتون رو کاری که می کنید رو معرفی می کنید . اشتباه اکثر عکاسان اینه : متن ضعیف . ما می بینیم تعداد زیادی هنرمندان با استعداد ، که فقط یه عکس می گذارن ، فکر می کنند که پیکس ها همه ی حرف ها رو می زنند . برای مثال ، اگر فقط یه اسلاید عریض زیبا نمایش داده بشه ، چگونه سایت یه عکاس از یه آژانس مسافرتی می تونه تمایز داده بشه؟

علاوه بر این ، گوگل ، بینگ و دیگر موتورهای جستجو به شدت به معرفی های متنی نیاز دارند تا بدانند شما کی هستید . بدین ترتیب مطمئن شوید که لوگوی شما ، نام و کلمه عکاس قابل خواندن باشه و در صفحه اصلی سایت شما بزرگ باشه .

 

گالری

این مرکز سایت شماست ، جایی که بازدید کننده ها خواهند توانست عکس هایتان را پیدا کنند ، از آنجا که اون جایی ه که جادو اتفاق می افتد . شما نیاز دارید انتخاب کنید ابزارهای آنلاینی که اون رو عالمانه بسازند . 

 

درباره من

این جایی ه که افراد می تونن بفهمن شما کی هستید . نه به این معنی که در مورد روزی که عموی بزرگ تون اولین دوربین رو سوغاتی آورد بنویسید . بازدید کننده های شما بیشتر علاقه دارند نظریه شما رو در مورد هنر و زندگی بدونن . تکنیک های شما و اینکه از چی الهام می گیرید . البته فراموش نکنید که یه تصویر از خودتون هم بزارید . تعداد زیادی از عکاسان ، عکس سلفی رو خودخواهانه می دونن ، اما نشان دادن تصویر  شما یه بخش قطعی از سایت شما ست . 

 

مشتریان

مثل اکثر عکاسان ، مشتری دارید . بازدیدکننده ها با دیدن این قسمت دلگرم خواهند شد ، فراموش نکنید که کارهایی که برای مشتریان تون انجام دادید رو هم اضافه کنید .

 

تماس با من

برای اینکه مطمئن شوید بازدید کننده ها می تونن به شما دسترسی داشته باشند ، مقدار حداکثری از اطلاعات هست که می تونه در یه سایت خلوت قرار بگیره . مثلا شامل آدرس ایمیل تون ، شماره تلفن و اکانت های شبکه های اجتماعی .

 

بخش های  اضافی (توصیه شده)

با اینکه الزامی نیستند ولی می تونن سایت شما رو بهتر کنن :

وبلاگ  :  بیشتر در مورد پروژه ها تون صحبت کنید ، تکنیک ها و اخبار . این کمک می کنه که یه شبکه وفادار بسازید و تقویت خوبی برای سئو خواهد بود . نترسید ! خیالتون راحت ، شما نیاز به یه وبلاگ نویس برای اینکار ندارید  . بسادگی یه عکس بزارید وسط ، و چند خط در موردش بنویسید . وقتی عکس می گیرید چه احساسی دارید ؟ عکس کجا گرفته شده ؟ کار راحتیه .

فروشگاه اینترنتی : وقت پول درآوردنه ! کپی های دیجیتالی از کارهاتونو مستقیم از سایت خودتون بفروشید .

رضایت نامه ها : نظرات مشتریان راضی را قرار بدید باعث افزایش فروش میشه .

 

5- به شبکه های اجتماعی اهمیت بدید

بازدید کننده هاتونو تشویق کنید که به مطالب شما رو در فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی اشتراک بزارن . این یه کار الزامی در سال 2018 هستش . این راحت ترین و ارزان ترین راه برای شناخته تر شدن شما و جذب مشتریان جدیده . ابتدا مطمئن بشید که یه نوار مخصوص شبکه های اجتماعی کاملا قابل مشاهده در سایت تون باشه با لینک به همه ی پروفایل های شما . نباید بیش از 5 ثانیه از وقت بازدید کننده های شما رو بگیره برای پیدا کردنش ، در هر صفحه . پیشنهاد ما اینه که در منو باشه یا فوتر یا به عنوان لینک در کنار صفحه . بعد از این ، فعال کنید اشتراک گذاری رو در گالری ، حداقل برای تصاویری که پتانسیل ویروسی شده دارند .

 

6- سئو کنید

این یه واقعیته : عکاسان بیشتر بصری هستند تا متنی . عالیه وقتی می خواید لحظه ها رو با عکس تسخیر کنید ، ولی می تونه مشکل ساز باشه وقتی شما باید برگه مالیات رو پر کنید یا می خواید محتوا بسازید برای سایت تون . چه دوست داشته باشید یا نه ، موتورهای جستجو نمی تونن تصاویر رو ببینن ، اونها فقط می تونن کلمات رو بخونن . بنابراین اگر شما می خواهید سایت تون قابل مشاهده باشه در اینترنت ، و بازدید کننده زیادی داشته باشه ، مجبور خواهید بود تلاش کنید و از صفحه کلید استفاده کنید . 

بهینه سازی رو شروع کنید توضیح هر تصویر در فیلد title و alt قرار بدید . این توضیح می گوید چه چیزی نمایش داده میشه در تصویر با کلمات ساده و پایه ای . خیلی صمیمانه ، و بدون اطلاعات ساختگی و کلمات کلیدی . روبات های گوگل شما رو جریمه می کنند اگر بفهمند دارید تقلب می کنید . یه چیز خیلی مهم در سئو ، توضیحات تگ alt کمک می کنه تصاویر شما در قسمت جستجوی تصاویر گوگل ساده تر پیدا بشه ، جایی که رقابت راحت تر از جستجوی متنی است . 

 

7- سایت رو ریسپانسیو کنید 

گوشی های هوشمند و تبلت ها خیلی زیاد شدند ! در واقع ، در سال 2017 ، 75% کاربران با موبایل به اینترنت دسترسی داشتند . لذا یکی از چالش های عمده عکاسان باید باهاش مواجه بشن وقتی مراجعه می کنند به نمونه کار آنلاینشون ، مطمئن باشن که در گوشی به خوبی نمایش داده میشه . فراموش نکنید که طراحی تون رو بر این اساس بهینه کنید . در صورتی که در کاشان قصد طراحی سایت عکاسی دارید گروه نرم افزاری آبی در خدمت شماست به بخش طراحی سایت کاشان مراجعه نمایید

 

8- با بهترین دوست تون تماس بگیرید 

به عنوان یه فرد بیرونی نظر دیگرانو نسبت به طراحی سایت جدیدتون  بپرسید ! مهم اینه که بی طرفانه نظر بده وقتی میاد به سایت شما - مخصوصا بار اول . با اعتماد به نفس ، نظرات دیگران می تونه جهت بده به کار شما ،  اشتباهات رو بر طرف کنید .

 

9- بروزرسانی کنید

به طور منظم سایت رو آپدیت کنید . کسانی که بعد از چند ماه به شما سر می زنند باید حتما تصاویر جدیدی ببیننند در سایت شما که هیجان زده شون بکنه . ابتدائا زیرا به شما توجه دارند ، و می خوان بدونن شما هنوز فعالید . همچنین به خاطر اینکه در جهان امروز ، بروز بودن به معنی قابل اعتماد بودن است .

نتیجه : بروزرسانی کنید سایت تون رو هر وقت که می تونید .